ابعاد دقیق و ظرفیت بار انواع خاور چقدر است؟

توسط

خاور یکی از ماشین‌های باربری نیمه سنگین در ایران و گزینه مناسبی برای حمل انواع بارها بصورت درون شهری و برون شهری است. خاور انواع مختلفی دارد و ابعاد آن دارای استاندارهای مشخصی است. آشنایی با ابعاد خاور موجب می‌شود تا با شناسایی صحیح طول و عرض و ارتفاع کامیون، خودرو مناسب بار خود را پیدا کنید. در این مقاله درباره ابعاد خاور و اندازه‌های انواع خاور صحبت خواهیم کرد.

خاور

خاور یکی از کامیون‌های حمل انواع بار و کمی بزرگتر از نیسان است. کلمه خاور به معنای “مشرق” است. این ماشین توسط شرکتی به نام خاور و تحت نظر مرسدس بنز در سال 1965ساخته شده است. اکنون در ایران شرکت آذرخش تولید کننده و عرضه کننده کامیون خاور است.

به خاورهای بی دماغ کامیونت گفته می‌شود. ابعاد و اندازه‌های مختلف خاورها باعث شده که این کامیونت کارایی‌های زیاد و متنوعی داشته باشد. خاورها بدلیل کوک بودن به صورت درون شهری هم خدمات باربری را ارائه می‌دهند. بخش عمده‌ای از اعلام بارها در باربری‌ها برای خاور است. برای آشنایی بیشتر با بارنامه الکترونیکی می‌توانید مقاله باریکا تحت این عنوان را مطالعه کنید.

خاورها امکان تغییر فضا برای افزایش ظرفیت بار را دارند و رانندگان گاهی برای افزایش فضا برای بار بیشتر تغییراتی در اتاقک بار خاور ایجاد می‌کنند. مثلا اطراف اتاقک نرده‌هایی را برای افزایش ارتفاع بار نصب می‌کنند تا بارهای سبک و حجیم مثل انواع علوفه، مصالح ساختمانی، ابر و فوم و … را بتوانند حمل کنند.

خاور مسقف

انواع و ابعاد خاور

خاورها انواع مختلفی دارند و آن‌ها را با دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. هر کدام از این دسته‌ها کارایی متفاوتی دارند. خاور حمل اثاثیه یا خاور اسباب کشی، خاور حمل شیشه، خاور حمل خودرو، خاور جرثقیل دار، خاور تانکردار، خاور بدون اتاق، خاور حمل مرغ، خاور حمل مبلمان و بسیاری دیگر کارایی متنوع خاور را نشان می‌دهند.

۱. خاور معمولی روباز

خاورهای معمولی کامیونت‌هایی هستند که بزرگتر از وانت‌اند و شش چرخ و دو محور دارند. وزن یک خاور بدون بار حدود 3800 کیلو است و حدود 3500 کیلوگرم بار را می تواند حمل کند. ابعاد خاورهای معمولی به صورت زیر است.

  • وزن قابل حمل : 3 تا 4 تن
  • طول اتاق استاندارد : 4.5 متر
  • طول اتاق متغیر : تا 6 متر
  • عرض اتاق: 1.9 تا 2 متر
  • ارتفاع از سطح زمین : 1.2 متر تا 1.4 متر
  • ارتفاع دیواره : 1.1 متر تا 1.4 متر

۲. خاور لبه دار

خاورهای لبه­ دار دارای لبه ­های فلزی و چوبی برای محافظت و جلوگیری از ریزش بارهای بلند هستند. ابعاد خاورهای لبه دار:

  • ارتفاع: 80 سانتی متر الی 1.20 متر
  • عرض: ۲ متر
  • طول : 4 متر تا 6.10 متر
  • ظرفیت بارگیری: 5 تن
خاور jmc یا همان کامیونت jmc

۳. خاور اتاق بزرگ

خاور اتاق بزرگ دارای اتاقک‌های بزرگتر و کشنده‌ی قوی‌تری نسبت به خاورهای معمولی هستند. خاور اتاق بزرگ برای بارهای با حجم بیشتر و سبک مناسب اند. ابعاد خاورهای اتاق بزرگ:

  • ارتفاع: ۴.۵ تا ۵.۹ 
  • عرض: ۲ تا ۲.۲ متر
  • ظرفیت بارگیری: حداکثر 2.5 تا 3 تن بار

۴. خاور مسقف

خاورهای مسقف دارای اطاقک فلزی یا چادری برای پوشش کامل بار هستند و بارهایی که نیاز به حفاظت بیشتری دارند استفاده می شود. برای نمونه اسباب کشی ها و حمل اثاثیه معمولا با خاور مسقف انجام می گیرد تا در شرایط آب و هوایی متفاوتی بتوان بارها را با کمترین خسارت جابجا کرد. این خاورها در اتاقک عقب خود امکاناتی مثل ضربه گیر دارند و معمولا اگر به کارگرفته بشوند کمترین آسیب ممکن را برای بار پیش خواهد آمد.

یکی از کاربردهای مهم خاور مسقف در اسباب کشی‌هاست. یک خاور مسقف که بتواند بیشترین بار و اسباب را به طور ایمن در خود جای بدهد یکی از انتخاب‌های مهم برای همه افراد است. خاور مسقف حداکثر بين 2.5 تا 3 تن بار حمل می کند. ابعاد خاور مسقف:

  • طول اتاق استاندارد : 4.5 متر
  • طول اتاق متغیر : تا 6 متر
  • عرض اتاق: 1.9 تا 2 متر
  • ارتفاع از سطح زمین : 1.2 متر تا 1.4 متر
  • ارتفاع اتاق : 2 متر تا 2 متر و 30
  • ظرفیت بارگیری: 2 تا 3 تن
کامیونت jac

۵. خاور بغل بازشو

این خاورها امکان بازشدن دیواره‌های کناری اتاقک و امکان بارگیری با لیفتراک از کناره های اتاقک فلزی را دارند.

۶. خاور کفی

خاورهایی که برای بارهای حجیم مثل انواع کانکس‌ها استفاده می‌شود.

۷. خاور یخچالی

خاور های یخچال دار برای مراقبت از بارهایی که نیاز به یخچال دارند مثل دارو یا مواد غذایی استفاده می شود.

در امور حمل و نقل آشنایی با اسناد و رسیدهای مربوط به آن ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیجک باربری و کاربردهای آن را از دست ندهید.

انواع مدل‌های خاور بنز

تصویر دو مدل بنز خاور ۶۰۸ و ۸۰۸ و تفاوت ظاهری آنها

خاورها یا از نوع دماغ دار (بنز یا مایلر) یا بی دماغ (cab over) هستند. خاور 911، خاور 1113 از نوع خاورهای دماغ دار هست. مدل‌های خاور 608، خاور 808 از این نوع خاورهای بی دماغ هستند. مدل‌های مختلف خاور مثل خاور ۱۳۱۳، خاور ۱۵۱۳، خاور ۱۹۲۴، خاور ۱۹۲۱ و خاور ۲۶۲۴ هم تولید شده است. ما به سراغ مدل‌های رایج در ایران می‌رویم.

عددی که جلوی خاور برای هر مدل ویژگی‌های آن خاور را نمایش می‌دهد. مثلا برای خاور 608 یعنی خاور ۶۰۸ هشتاد اسب قدرت دارد. ۶ تحمل تناژ شاسی که ۶ تن است را نشان می‌دهد و عدد ۸ قدرت موتور است که در ۱۰ ضرب می‌شود یعنی ۸۰. برای خاور 808 عددد 8 اول تناژ و عدد 8 آخر قدرت موتور یعنی 80 را نشان می دهد.

۱. خاور 911

خاور ۹۱۱ یا بادسان که نام خود را از بنز 911 گرفته جز دسته کامیون‌هایی است که بين خاور و تک‌ها قرار مي‌گيرد. کامیون خاور 911، جزو کامیون های دماغ دار و کم استهلاک کمپانی خاور است. پیشرانه آن قدرت بسیار بالایی دارد و دارای قدرت 110 اسب بخار است و با شاسی فولادی قوی‌ای که دارد برای حمل بار 6 تا 80 تن مناسب است.

خاور بادسان نسبت به بقیه مدل‌ها موتور قوی‌تر، اتاق بزرگتر و امکان بارگیری بیشتر را دارد. به دلیل موتور قوی‌تر نسبت به خاورهای 608 و 808 در سربالایی بهتر می‌رود و در جاده‌های کفی هم می‌توان تا سرعت 85 تا 90 تا با آن راند.

ابعاد خاور 911

  • طول: 4.5 متر
  • عرض: 2.1 تا 2.2 متر
  • ظرفیت بارگیری: 5.5 تن

۲. خاور 608

خاور ۶۰۸ معروف‌ترین مدل خاور با رنگ نارنجی است. خاور 608 پرکاربردترین خاور روباز و مسقف هم محسوب می‌شود.

یکی از انواع خاورها با ظرفیت بار کمتر

۳. خاور 808

خاور 808 خاوری با ظرفیت باری حدود 4 تا 5 تن برای باربری شهری و بین شهری است.

تفاوت خاور 808 و خاور 608

خاور ۸۰۸ تفاوت چندانی با خاور ۶۰۸ ندارد. تنها تفاوت آن ها طول و ظرفیت قابل حمل بار در آن هاست. خاور 808 دارا طول 6 متری هست و خاور 608 تا 5 و نیم متر طول دارد. هر دو مدل خاور 608 و 808 جز کامیونت های کم خرج و ارزان قیمت به حساب می‌آِیند و معمولا رانندگان آن‌ها بیکار نیستند و بار برای آن‌ها زیاد است. مشکل این خاورها سرعت و کشش پایین آن‌ها در سربالایی ها است. هرچند در جاده‌های کفی هم بیشتر از 80 کیلومتر در ساعت سرعت ندارند.

در ادامه تفاوت طول و ظرفیت و ابعاد خاور 808 و 608 را مقایسه کردیم:

خاور ۸۰۸خاور ۶۰۸ابعاد
۶ متر۵ تا ۵/۵ مترطول
۲/۱ متر۲/۱ مترعرض
۸ تن۶ تنوزن
۴ تن۳ تنظرفیت حمل بار

در این مقاله درباره مدل‌های پرطرفداری که بیشتر می‌بینیم یعنی خاور 911، خاور 808 و خاور 608 صحبت کردیم. این کامیونت‌های کاربردی و ارزان با ظرفیت مختلفی که دارد جوابگو بسیاری از نیازهای ناوگان حمل و نقل در حمل درون شهری و برون شهری هستند. ابعاد خاور و نوع اتاقک عقب آن باری که می تواند جابجا کند را مشخص می‌کند.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید