ابعاد کامیون باربری

توسط

آشنایی با ابعاد کامیون باربری و انواع تریلی‌های حمل بار برای انتخاب مناسب خودرو حمل بار ضروری است. در مقاله قبل درباره ابعاد خاور و اندازه‌های انواع خاور صحبت کردیم و در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که ابعاد کامیون و ظرفیت بار کامیون باربری چقدر است؟ همچنین درمورد ظرفیت حمل بار انواع کامیون باربری و ابعاد کامیون هایی مانند ابعاد کامیون بنز ۱۰ تن، ابعاد کامیون ۱۰ چرخ و… صحبت خواهیم کرد.

ابعاد و ظرفیت کامیون باربری

کامیون‌های باربری سنگین بدلیل ظرفیت بالایی که در حمل بار دارند برای باربری بین شهری مناسب هستند و فقط اجازه تردد در جاده‌های خارج از شهر را دارند. کامیون‌های ترانزیت معمولا مجوز تردد در بین کشورها را هم دارند. کامیون‌ها دارای برندها و انواع مختلف کفی، چادری، ترانزیت، ده تن، ترانزیت یخچالی، 20 تن، چادری سه محور، کفی، کُمپرسی، کفی تانکر فاو و …هستند و هرکدام عرض و ارتفاع متفاوتی دارند.

ابعاد کامیون‌ها به صورت عرض داخل به داخل حدود بین 2 تا 2.2 متر و عرض بیرون به بیرون حدود بین 2.2 تا 2.4 متر است. بیشترین ارتفاع را کامیون‌های تریلی دارند که از سطح زمین تا کف درای ارتفاع 160 سانتیمتر هستند. ظرفیت حمل بار انواع کامیون هم با توجه به نوع آن از 10 تن تا نزدیک 24 تن متغیر است.

ابعاد کامیون بنز 10 تن

کامیون بنز 10 تن در دو مدل بنز کمپرسی و بنز باری (چوبی و اتاق دار) تولید شده است که فقط در طول شاسی با یکدیگر متفاوتند. کامیون بنز 10 تن، دارای 6 چرخ و تک محور است. ظرفیت حمل بار در آن حداکثر 10 تن است اما بدلیل شاسی فولادی کامیون‌های بنز می‌توان تا 15 تن بار هم با آن جابجا کرد. ارتفاع بنز 10 تن از سطح زمین اتاق تک 1.45 تا 1.6 متر است.

کامیون بنز 10 تن

ابعاد کامیون ۱۰ چرخ

ده چرخ یا همان بنز ده چرخ یک کامیون با 10 چرخ است که دارای ظرفیت حمل بار تا 15 تن بار را دارد. علاوه بر بنز برندهایی مانند ولوو، اسکانیا و اسوزو نیز 10کامیون چرخ تولید کرده‌اند. به کامیون 10 چرخ کامیون جفت و کامیون 15 تن هم گفته می شود. کامیون ۱۰ چرخ باری، کمپرسی و یا نفتکش هستند.

طول کامیون ۱۰ چرخ : ۷۴۵۰

عرض کامیون ۱۰ چرخ :  ۲۹۰۰

 ارتفاع کامیون ۱۰ چرخ :  ۲۹۵۰ میلیمتر

ابعاد کامیون تک

کامیون تک یکی دیگر از ماشین‌های سنگین وزن برای حمل بار برون‌شهری و فواصل طولانی است. کامیون تک با دو محور و شش چرح قابلیت حمل بار از 10 تن تا 12 تن بار را دارد اما حداکثر وزن قابل حمل مجاز در آن 19 تن است . ورود کامیون تک در طول روز به شهر ممنوع است. ابعاد کامیون تک:

ارتفاع تک:در حدود ۵.۸ متر

عرض تقریبی تک: ۲.۲ تا ۲.۲۵ متر

ظرفیت بار کامیون تک: ۱۰ تن

ابعاد کامیون تک

ابعاد کامیون جفت

کامیون جفت یکی دیگر از ماشین‌های سنگین حمل بارهای برون شهری است که به دلیل داشتن دو محور در عقب قادر به جابجایی بارهایی با وزن بیش از 15 تن است. ابعاد کامیون جفت کمی از ابعاد کامیون تک بزرگتر است و می‌تواند انواع کالاها و بارهای حجیم را جابجا کند. کامیون جفت دارنده ۳ محور و دست‌کم ۱۰ چرخ است. به کامیون ده چرخ کامیون جفت باری هم می گویند. ابعاد کامیون جفت:

طول کامیون جفت: 6 متر و 80 سانت

عرض کامیون جفت: 2.35 متر تا ۲.۴۵ متر

ارتفاع لبه های اتاق : 80 الی 100 سانت

حداکثر ارتفاع کامیون جفت: ۶.۸ تا ۷ متر

ظرفیت بار کامیون جفت: 15 تن

ابعاد کامیون ۱۸ چرخ

کامیون 18 چرخ یک کامیون دو قسمتی است که قسمت کشنده (کله ) و تریلر نام دارند. قسمت کشنده یا تراکتور شامل کابین و موتور است و قسمت تریلر محل قرارگیری بار است. کامیون 18 چرخ 2 محور در جلو و 4 محور در عقب دارد. این تریلی‌ها درارای ۱۸ چرخ هستند و قادر به جابجایی بارهای سنگین با وزن 22 تا 24 تن هستند. معمولا جابجایی بار توسط تریلی 18 چرخ در جاده های برون شهری نیاز به مجوز دارد.

تریلی ۱۸ چرخ کفی، تریلی ۱۸ چرخ بغلدار، تریلی ۱۸ چرخ چادری با ۱۸ چرخ ترانزیت، تریلی ۱۸ چرخ کمرشکن انواع مدل‌های کامیون 18 چرخ هستند که ابعاد متفاوتی دارند. ظرفیت و ابعاد کامیون 18 چرخ:

ظرفیت حمل بار کامیون 18 چرخ: از 22 تا وزن 24 تن

طول کامیون 18 چرخ: 12.2 تا 13.6 متر

عرض کامیون 18 چرخ: ۲٫۴ تا 2.5 متر

تریلی ۱۸ چرخ کفی:

انواع آهن آلات، دستگاه های صنعتی و تیرآهن با تریلی کفی حمل می‌شود. ابعاد تریلی ۱۸ چرخ کفی:

طول تریلی کفی: بین 12.30 تا 13.60 متر

عرض تریلی کفی:  2.4 تا 2.5 متر

ارتفاع تریلی کفی: 3 متر

ظرفیت حمل بار : بین ۲۳ تا ۲۴ تن

تریلی ۱۸ چرخ کفی

تریلی ۱۸ چرخ بغلدار:

کامیون 18 چرخ بغلدار توسط برندهای بنز، اسکانیا، ولوو و… با ابعاد زیر تولید شده است.

طول تریلی بغلدار:۱۲.۳۰ تا ۱۳.۶۰

عرض تریلی بغلدار: ۲.۶۰

ارتفاع تریلی بغلدار: 3 متر

ظرفیت حمل بار تا وزن: ۲۳ تن

تریلی ۱۸ چرخ بغلدار

تریلی ۱۸ چرخ چادری :

تریلی 18 چرخ چادری یا ۱۸ چرخ ترانزیت بصورت مسقف هستند و برای بارهایی که حساس هستند و نیاز به مراقبت بیشتر در حمل دارند بکار برده می شوند. ابعاد تریلی ۱۸ چرخ چادری:

طول تریلی: 13.60

عرض تریلی: 2.60

ظرفیت حمل بار: بین ۲۳ تا ۲۴ تن.

تریلی ۱۸ چرخ چادری

تریلی ۱۸ چرخ کمرشکن:

محموله‌های ترافیکی و حجیم یعنی بارهایی با عرض بیش از 2.6 متر و ارتفاع 3 متر با تریلی 18 چرخ کمرشکن جابجا می شوند. برای حمل این نوع بار نیاز به مجوزهای ویژه است. ظرفیت و ابعاد ابعاد کامیون 18 چرخ کمرشکن:

  • طول تریلی کمرشکن: 8 متر تا ۱۸ متر
  • عرض تریلی کمرشکن: از ۲٫۶ تا ۳ متر
  • ظرفیت حمل بار توسط کمرشکن: ۱۶ تا ۳۶ تن
تریلی ۱۸ چرخ کمرشکن

ابعاد کامیون اسباب کشی

انواع وانت بارها و نیسان‌ها در اسباب کشی ها بسیار پر کاربرد هستند. پیشنهاد می کنیم مطالب مربوط به ابعاد و ظرفیت بار نیسان و ابعاد و ظرفیت بار پیکان وانت را مطالعه کنید.

کامیون‌های اسباب‌کشی در حمل و نقل انواع اسباب و کالاها نقش اساسی دارند. ابعاد کامیون اسباب کشی باید متناسب با نوع و شرایط خاص هر کالا باشد. کامیون های اسباب کشی معمولا درارای ظرفیت بالا و ساختارهای مقاومی برای قرارگیری در زنجیره تامین و حمل و نقل بار دارند. به طور میانگین ابعاد کامیون اسباب کشی بصورت زیر است:

عرض کامیون : ۲.۱۰ ‌متر

ارتفاع کامیون : ۲.۳۰ ‌متر

طول کامیون: ۵ متر

کامیون هاطول اتاق بارعرض اتاق بارارتفاع از کف تا لبهارتفاع از سطح زمینتوان باربری
ابعاد کامیون تک 5.802.20 تا 2.251.10 تا 1.201.45 تا 1.6010
ابعاد کامیون جفت6.80 تا 72.35 تا 2.451.20 تا 1.301.50 تا 1.6015
ابعاد کامیون بنز5.802.20 تا 2.251.10 تا 1.201.45 تا 1.6010
تریلی هجده چرخ ۱۲.۳۰ تا ۱۳.۶۰۲٫۴ تا 2.5 متر۱.۷ تا 2.30تا ۴.۲۹۲۲

حمل بار نیاز به ایمنی بالا در همه مراحل بارگیری، حمل و تخلیه دارد تا خسارت‌های مالی و جانی به حداقل میزان خود برسد. یکی از نکات انتخاب خودرو مناسب حمل بار متناسب با کالا و نوع بار است. ابعاد کامیون باربری و ظرفیت حمل بار کامیون‌ها با توجه به نوع کامیون و تریلی و همچنین برند تولید کننده کامیون ها متفاوت است. در این مقاله درباره ظرفیت حمل کامیون‌های برون شهری سنگین و ابعاد آن ها صحبت کردیم. ابعاد چند مورد دیگر را شما در دیدگاه‌ها اضافه کنید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید