تفاوت باربری و اتوبار چیست؟

توسط

اتوبار و باربری دو کلمه رایج در حمل و نقل کالا هستند که به شرکت ­های فعال در جابجایی و حمل بار گفته می شود. معمولا افراد با تفاوت باربری و اتوبار آشنا نیستند. در پاسخ به سوال فرق اتوبار و باربری چیست؟ در مرحله اول به تعریف هر کدام می­ پردازیم و بعد به سراغ جزئیات مربوط به اتوبار و باربری خواهیم رفت.

باربری چیست؟

باربری یک واژه کلی درباره حمل و نقل بار با انواع وسایل نقلیه بصورت زمینی، هوایی، دریایی و ریلی است.

  • باربری حمل بار از هر مبدا به هر مقصدی است.

باربری­ ها برای حمل بار بیمه و بارنامه معتبر صادر می­ کنند. بنابرین هزینه بیمه باربری و صدور بارنامه هم به کرایه حمل بار اضافه خواهد شد و در عوض خیال شما را از یک حمل بار مطمئن و ایمن، راحت خواهد کرد.

انواع باربری کدامند؟

باربری ها از روش های مختلفی بار خود را به مقصد می رسانند:

باربری زمینی

در باربری زمینی حمل و نقل کالا بصورت زمینی با استفاده از وسایل نقلیه جاده‌ای مانند کامیون‌ها و تریلرها برای انواع بار و کالا انجام می­ شود.

باربری زمینی

باربری هوایی

در مسافت های بسیار زیاد باربری­ ها از حمل و نقل هوایی بجای باربری جاده­ای استفاده می­ کنند. این روش سریعترین روش حمل و نقل است و برای کالاهایی که نیاز به تحویل سریع دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. باربری هوایی حمل و نقل را آسان­تر، سریعتر و ایمن می­ کند.

باربری هوایی

باربری دریایی

زمانی که مبدا و مقصد مرزهای آبی دارند، باربری در حجم بسیار بزرگ توسط کشتی انجام می شود و بار را به مقصد می­ رسانند.

پیشنهاد می­ کنیم مقاله گمرک‌های حمل و نقل کالا را در این مورد مطالعه کنید.

باربری دریایی

باربری ریلی

در این نوع باربری، کالاها با استفاده از قطارها حمل می‌شوند. این روش برای حمل و نقل بزرگراهی و بین شهری استفاده می‌شود.

باربری ریلی:

اتوبار چیست؟

اتوبار برای حمل و نقل بار بصورت زمینی بکار گرفته می­ شود.” اتو ” از کلمه “اتومبیل” و “بار” از کلمه “باربری” گرفته شده است.

اتوبارها علاوه بر حمل بار خدماتی مانند بسته بندی، حمل بار و گاهی چیدمان لوازم و اثاثیه را هم در اختیار شما قرار دهند. این خدمات معمولا در اسباب کشی­ها بسیار کاربردی هستند. حمل لوازم سنگینی که نیاز به ایمنی بالایی دارند مانند لوازم برقی، پیانو و… نیاز به نیروی متخصص برای بسته بندی و حمل آن دارد.

بیمه نامه بخش مهمی از حمل بار است که برخی اتوبار ها این خدمت را ندارند. اتوبارهای حمل اثاثیه اجازه صدور بارنامه را ندارند و بارنامه ها از طریق شرکت ­های باربری برای آن ها صادر خواهد شد.

تفاوت باربری و اتوبار چیست؟

باربری ها و اتوبار از چند نظر با هم متفاوند. فرق باربری و اتوبار در نحوه ارسال کالا، نوع خدماتی که ارائه می کنند و مقاصد ارسال کالا است. این موارد اصلی ترین تفاوت باربری و اتوبار ها هستند.

1.باربری­ها برای هر نوع بار با هر نوع کالا در همه ابعاد، ماشین مختص آن بار را دارند. پایانه های باربری بنا بر نوع خدماتی که باید ارائه کند، علاوه بر بکارگیری  انواع کامیونت­ها و وانت نیسان در حمل بار، با توجه به حجم و وزن متفاوت بارها از انواع کامیون و تریلی (18 چرخ کمرشکن، بوژی و…)، محموله های ترافیکی، ترانزیت و… برای حمل بار بصورت بین شهری استفاده می ­کنند.

در اتوبارها شرکت های حمل و بسته بندی برای جابجایی کالا و وسایل منزل و از کامیونت ها، وانت و نیسان استفاده می­ کنند .

2.خدمات اتوبارها علاوه بر حمل بار شامل بسته بندی و ارسال نیروی کاری متخصص برای بارگیری و جابجایی لوازم است. این خدمات برای افرادی که اسباب کشی با کمترین میزان خسارت برایشان مهم است، بسیار کاربردی است. اما در بابری ها فقط خودرو باربری در اختیار فرد یا شرکت متقاضی قرار می­گیرد.

3.در باربری­ ها ارسال کالا بصورت بین المللی (دریایی، هوایی و ریلی) انجام می ­شود ولی اتوبارها امکان حمل بار فقط بصورت درون شهری و برون شهری را دارند.

4.شرکت­های باربری برای جابجایی بار در همه ابعاد بصورت شهری و بین شهری بارنامه صادر می­ کنند. یعنی باربری­ ها امکان حمل بار بین شهری را دارند. در نتیجه باربری­ ها نسبت به اتوبارهای حوزه فعالیت گسترده تری دارند.

تفاوت قیمت در باربری و اتوبار چقدر است؟

اگر احتیاج به کارگر و نیروی خدماتی برای بسته بندی جابجایی لوازم خود دارید می­توانید از اتوبارها بخواهید که این نیروهای آموزش دیده خود را برای شما ارسال کند تا امنیت کالاهای شما حفظ شود. این خدمات علاوه بر کرایه حمل بار هزینه های بیشتری برای شما خواهد داشت. این هزینه ها به نوع کالا( لوازم برقی، پیانو و…)، تعداد طبقات، مدت زمان خدمات و… بستگی دارد.

هزینه بعدی هزینه صدور بارنامه است. هزینه صدور بارنامه در اتوبارها که از طریق شرکت های باربری صادر می شود به هزینه های مشتری اضافه خواهد شد. در باربری ها علاوه بر هزینه کرایه حمل بار، شما ملزم به پرداخت حق بیمه و هزینه صدور بارنامه خواهید بود. در جدول تفاوت اتوبار و باربری تفاوت­ های کلی آن­ها را مشاهده می­کنید.

نوع خدماتاتوبارباربری
وانت پیکانداردمعمولاً ندارند
نیسان دارددارد
خاورگاهیدارند
کامیون ده چرخ و ده تنندارددارد
تریلی و کمرشکنندارددارد
بسته‌بندی داردگاهی
چیدمان بار و اثاثیهدارندندارد
 وسایل بسته بندیدارددارد
کارگر حمل وسایل سنگیندارنددارند
کارگر بسته‌بندیدارنددارند
بارنامهنمی‌توانند صادر کنندمی‌توانند صادر کنند
تفاوت اتوبار و باربری

حمل و نقل بار  نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد. صنعت حمل و نقل دسترسی به انواع محصولات را در دسترس مصرف کنندگان قرار می­دهد. بنابرین آشنایی با عناوین مختلف در حمل و نقل کالا به صاحبان کسب و کارها کمک می­کند تا دقیقا خدمات مورد نظر خود را در جابجایی محصولات و بار دریافت کنند. در این مقاله به تفاوت اتوبار و باربری پرداختیم. بطور خلاصه گفتیم که باربری مفهوم گسترده­تری دارد ولی خدمات جانبی اتوبارها معمولا بیشتر است. نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید