قبض باسکول

قبض باسکول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توسط

قبض باسکول یکی از مدارکی است که هنگام حمل و نقل کالا و محصولات خصوصا با کامیون و خاور باید به آن توجه کرد. برخی اطلاعات مانند وزن باری که در حال حمل است در قبض باسکول ثبت می شود. دریافت قبض باسکول از جمله قوانین حمل کالا است و باید هنگام حمل و نقل در اختیار راننده باشد. در ادامه و در این مقاله درمورد کاربرد قبض باسکول و دلایل اهمیت آن صحبت خواهیم کرد.

مطالبی که ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • قبض باسکول چیست؟
  • اطلاعات موجود در قبض باسکول
  • انواع قبض باسکول
  • اهمیت دریافت قبض باسکول
  • دریافت قبض باسکول الکترونیکی
  • تفاوت قبض باسکول دستی و الکترونیکی
نمونه برگه یا قبض باسکول

قبض باسکول چیست؟

در دنیای تجارت قوانین مشخصی برای یکسان سازی و ایجاد هماهنگی وجود دارد. عموما این مجموعه قوانین به 7 قانون دنیای تجارت شناخته می شوند. دریافت قبض باسکول نیز یکی از این قوانین است. قبض باسکول در واقع برای صورت برداری از مقدار موجودی کالاها استفاد می شود. راننده طبق بارنامه ای که دارد باید بار را از مبدا تا مقصد مشخصی حمل کند. قبل از حمل و بارگیری کالا راننده با ماشین سنگین روی باسکول می رود، پس از بارگیری نیز این اتفاق میافتد. دلیل این اتفاق متوجه شدن وزن بار و مطابقت آن با بارنامه صادر شده است. پس از متوجه شدن وزن بار قبض باسکول صادر می شود و راننده موظف است طبق این قبض و بارنامه ای که دارد، کالا یا کالاها را از مبدا مشخص تا مقصد مشخصی حمل کند.

ثبت سفارش باربری

اطلاعات موجود در قبض باسکول

با وجود آشنایی مناسبی که با قبض باسکول و کاربرد آن پیدا کردیم حالا وقت بررسی اطلاعاتی موجود در آن است. وزن کالاها، تاریخ ورود خروج آن از انبار برخی از این اطلاعات هستند. موقعیت مکانی انبار فارق از خارج شدن کالا از انبار عادی، شرکتی یا گمرکی، زمان تحویل کالا، نحوه ذخیره سازی و قرارگیری در انبار، اطلاعات کامل و جامع درمورد کالا و نوع آن، هزینه های نگهداری و مراقبت از کالا و امضای انباردار یا نماینده آن از موارد مهمی هستند که روی قبض های باسکول نوشته می شوند.

اطلاعات موجود در قبض باسکول

انواع قبض باسکول

قبض های باسکولی در انواع مختلفی وجود دارند. برای مثال قبض تفکیکی برای زمانی است که کالاها از انبار ترخیص نمی شوند و به همین دلیل قبض تفکیکی برای آنها صادر می شود تا بتوان آنها را از کالاهای ترخیص شده تفکیک کرد. قبض اولیه دیگر نوع این قبض باسکول است که توسط انباردار و پس از ورود اولیه کالا و ثبت مشخصات آن توسط انباردار صادر می شود. قبض های باسکول ذکر شده غیر قابل فروش و معامله هستند، اما قبض هایی که در ادامه ذکر می شود با رعایت قوانین مربوطه قابل معامله و خرید و فروش هستند.

قبض باسکول موقت انبارداری: این نوع قبض تمامی شرایط و ویژگی های قبض اصلی را دارد با این تفاوت که این نوع قبض را مبنایی برای امور حسابداری نمی دانند.

قبض باسکول دائم انبار: پس از بررسی کالاها در انبار و آگاهی کامل از اصالت آنها برای اضافه کردن آنها به موجودی انبار از این نوع قبض استفاده می شود که مبنای امور حسابداری هستند.

رسید مستقیم کالا: این نوع قبض پس از تایید انبار صادر می شود و برای مواقعی است که کالاهایی بصورت ضروری خریداری شده و قبل از دریافت آن توسط انبار بصورت مستقیم به مشتری یا دریافت کننده تحویل داده می شود.

برای دریافت و دانلود نمونه قبض باسکول در فرم اکسل اینجا کلیک کنید!

اهمیت دریافت قبض باسکول

با توجه به موضوعی که در پاراگراف های قبلی گفته شد به اهمیت و دلیل استفاده از قبض باسکول پی میبریم. در این قبض اطلاعاتی مانند: محل انبار، تاریخ تحویل کالا، امضای انباردار،نوع کالا و بسته بندی، هزینه های رسیدگی و نوع ذخیره سازی در انبار ذکر شده که به طرف تحویل گیرنده کالا کمک شایانی جهت تصمیم گیری برای نحوه انبار کالا می دهد.

مواردی همچون کاهش هزینه های سازمانی، انجام انبارگردانی بهتر و راحتتر، کمک به امور حسابداری کسب و کار، پیشبینی سود و زیان، مباحث مالیاتی و … از دلایل اهمیت ویژه قبض باسکول هستند.

قبض باسکول

دریافت قبض باسکول الکترونیکی

تمامی مراحل ذکر شده مانند، نوشتن محل انبار، تاریخ تحویل، نوع کالا، وزن و … در گذشته توسط اشخاص انجام می شد. اما این موضوع باعث بوجود آمدن خطای می شد و این خطاها در سیستم های انبارداری و لجستیک بسیار پر هزینه و دارای مشکلات زیادی بود. اکنون فرآیند دریافت قبض باسکول الکترونیکی شده است و این موضوع باعث از بین رفتن این خطاها و به حداقل رسیدن آنها شده است. برای دریافت قبض باسکول اکترونیکی سامانه هایی توسعه داده شده است. در این سامانه ها مواردی همچون شماره ملی شرکت، شماره بارنامه، قبض و شماره بارنامه گمرک و شماره مانیفست را می توان وارد کرد.

تفاوت قبض باسکول اکترونیکی و دستی

قبض دستی که مرجع تحویل گیرنده ارائه می دهد یک سند رسمی است که بهمراه بعضی از اسناد دیگر احراز مالکیت بار است. نوع الکترونیک قبض باسکول در واقع برای ایجاد ارتباط میان اظهار وجود کالا و مانیفست الکترونیک آن ایجاد شده است.

حرف آخر

بارنامه الکترونیک، باربرگ و قبض باسکول از مهم ترین مدارکی هستند که برای حمل بار باید بهمراه راننده باشند و در واقع وجود آنها سندی برای مالکیت بار و همچنین مجوزی برای راننده برای حمل و نقل کالا است.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید