شرکت لجستیکی طرف سوم یا 3pl‌ چیست

3PL چیست؟ راهنمای جامع شرکت‌های لجستیکی طرف سوم

توسط

تدارکات شخص ثالث یا 3PL بخش مهمی از زنجیره تامین دنیای امروز برای مشاغل کوچک و بزرگ است زیرا با رشد و پیشرفت کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی، انجام سفارشات مشتری در داخل فروشگاه ها امکان پذیر نیست. یکی از راه‌های انجام و تحویل سفارشات برون سپاری آن هاست. در این مقاله بررسی می‌کنیم که 3PL چیست و به سوالات شما درباره شرکت های لجستیکی طرف سوم پاسخ خواهیم داد.

انبار داری 3pl

لجستیک شخص ثالث (3PLs) چیست؟

3PL مخفف کلمات third-party logistics provider به معنای تدارکات شخص ثالث است. لجستیک شخص ثالث (3PL ) اساساً استفاده از یک شرکت خارجی برای انجام توزیع محصول، مدیریت و برون سپاری فرآیندهای لجستیک است. این شرکت های لجستیکی طرف سوم، شرکت هایی هستند که خدمات لجستیکی را به یک شرکت تولیدی ارائه می کنند. اگر با مفهوم لجستیک آشنا نیستید، سری به مقاله لجستیک چیست بزنید.

شرکت‌های تدارکات شخص ثالث (3PL)، تقریباً تک تک عملیات از حمل و نقل مشتری گرفته تا مدیریت تمام جنبه‌های حمل و نقل کالا از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تا مشتری نهایی را انجام می‌دهند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا در بازارهای بیشتری فعالیت کنند و محصولات جدید را به مشتریان بیشتری تحویل دهند.

شرکت‌ها در دهه 1970 و 1980 به سمت برون سپاری خدمات لجستیک ورودی و خروجی به اشخاص ثالث رفتند. با معرفی و رشد تجارت الکترونیک در دهه 90 و 2000، اصطلاح 3PL در همه جا رایج شده است و 3PL خدمات خود را گسترش داده است. بطور خلاصه:

  • ادغام زنجیره تامین عملیات انبارداری و خدمات حمل و نقل را لجستیک شخص ثالث می نامیم.

شرکت‌های لجستیکی طرف سوم خدماتی مانند حمل و نقل بین المللی و داخلی، مدیریت موجودی، انبارداری، توزیع، انجام سفارش و یکپارچه سازی بار را ارائه می‌دهند. با برون سپاری خدمات 3PL، شرکت‌های تولیدی می‌توانند بر توسعه محصول، فروش و سایر عملیات اصلی تمرکز کنند.

باریکا بزرگترین سامانه هوشمند حمل بار در ایران چشم اندازی فوق العاده را در صنعت حمل و نقل کشور ایجاد نموده است.

تفاوت بین 3PL و یک باربری چیست؟

تا اینجا بررسی کردیم که 3PL چیست، حالا سوال اینجاست که تفاوت شرکت 3PL و کارگزاری حمل‌ونقل چیست؟

در یک باربری با چندین روش حمل ونقل از جمله هوایی، ریلی یا بزرگراهی برای حمل کالا از یک مقصد به مقصد دیگر استفاده می شود. کارگزاری های بار روابط و وظایف مهم در فرآیند حمل و نقل مانند مذاکره در مورد تغییرات بار می‌گیرند تا تهیه اسناد حمل و نقل را مدیریت می کنند، اما در واقع خود بار را جابه جا نمی کنند. آنها به عنوان رابط بین حامل ها و شرکت هایی که به دنبال ارسال محصولات خود هستند عمل می کنند اما 3PL ها کل زنجیره تامین، از جمله چیدن و بسته بندی، انبارداری، و همچنین حمل و نقل را اداره می‌کنند.

واژه 3pl مخفف عبارت third party logistics است

فرآیند انجام سفارش 3PL

وقتی مشتری روی دکمه ارسال سفارش در فروشگاه اینترنتی شما کلیک می‌کند مراحل زیر انجام خواهند شد:

دریافت

دریافت سفارشات موجود در انبار و پذیرش ورودی های انبار 3PL در این مرحله انجام می شود. در یک شرکت لجستیکی طرف سوم، از مشتریان خواسته می‌شود که بنابر سفارشات دریافت انبار را پر کنند تا بدانیم کدام محصولات و چه تعدادی را در سفارش های آتی دریافت خواهیم کرد. پر و آماده بودن انبار کمک می‌کند سفارشات را سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهیم.

انبارداری 3PL

پس از دریافت موجودی، اقلام شما در انبارها ذخیره می شود. هر موجودی دارای یک مکان ذخیره سازی اختصاصی جداگانه است. شرکت های لجستیکی طرف سوم مختلف ظرفیت های ذخیره سازی متفاوتی دارند. با افزایش خط تولید و حجم سفارش، فضای ذخیره سازی 3PL شما باید بتواند نیازهای شما را برآورده کند.

ثبت سفارش

وقتی مشتری سفارشی می دهد، فرآیند تکمیل 3PL  شروع می شود. برخی از 3PL ها از شما می خواهند که سفارشات خود از جمله جزئیات سفارش، جزئیات حمل و نقل مشتریان و موارد دیگر را به صورت دستی در سیستم خود آپلود کنید.

سفارشات آنلاین مشتریان به محض ثبت به طور خودکار به 3PL ارسال می شود. مسئول 3PL لیستی از اقلام، مقادیر و مکان های ذخیره سازی را در مرکز دریافت می کند تا محصولات سفارش داده شده را از مکان های مربوطه خود جمع آوری کند.

بسته بندی

وقتی همه اقلام در یک سفارش انتخاب شدند، آنها را باید به صورت ایمن برای ارسال بسته بندی کنید. 3PL معمولا بهترین مواد بسته‌بندی را برای محافظت از محصولات شما و با کمترین ابعاد انتخاب می‌کند.وزن یک تکنیک قیمت گذاری حمل و نقل است و برای تعیین نرخ حمل و نقل، ابعاد بسته را در نظر می گیرند. استفاده از مواد بسته بندی مناسب می تواند به حفظ هزینه لجستیک کمک کند.

نقل و انتقال  

مرحله بعدی ارسال سفارش شما است. حامل و سرعت حمل و نقل برای هر سفارش به سیاست های 3PL و همچنین گزینه های حمل و نقل ارائه شده توسط مشتری و انتخاب شده توسط مشتری نهایی بستگی دارد. پس از ارسال سفارش، 3PL با فناوری یکپارچه ذکر شده در بالا به طور خودکار جزئیات ردیابی را به فروشگاه های آنلاین بازرگانان منتقل می کند.

خدمات برگشت کالا 

بسیاری از 3PL ها خدمات بازگشت سفارشات را نیز ارائه می دهند. اگر مشتری سفارشی را با ارسال مجدد آن به 3PL شما برگرداند، 3PL بسته به سیاست های کاری شما، برگرداندن و ذخیره یا دور انداختن کالا را بررسی می‌کند.

مهم ترین خدمات و مزایای کار با 3PL چیست؟

خدمات و مزایای شرکت های طرف سوم

مزایای زیادی برای برون سپاری انجام یک 3PL وجود دارد. در حالی که شرکت های تدارکات شخص ثالث دارای قابلیت های متفاوتی هستند، همه 3PL ها راه حل هایی را برای مدیریت موجودی، بسته بندی و حمل و نقل ارائه می دهند که در نهایت سیستم های لجستیک قابل اعتماد را ارائه می دهند و به حداکثر رساندن سود برای یک تجارت کمک می کنند.

1. مدیریت موجودی

هنگامی که 3PL موجودی شما را دریافت و ذخیره می کند، می توانید مقدار موجود و واحدهای فروخته شده در روز را برای هر محصول بررسی کنید. این امر دید کاملی را در مورد آنچه در هر زمان برای ارسال به مشتریان شما در دسترس است ارائه می دهد.

2. ارسال سریع

73 درصد از خریداران انتظار تحویل سریع و مقرون به صرفه دارند. کار با 3PL مناسب می تواند به شما کمک کند حمل و نقل 2 روزه را با قیمتی مقرون به صرفه به مشتریان خود ارائه دهید.

3. موجودی توزیع شده

هنگام کار با یک 3PL که دارای چندین مکان انبار است، می توانید موجودی را در مراکز مختلف تقسیم کنید تا هر سفارش را از انبار 3PL که نزدیکترین به مشتری شما است ارسال کنید. به این مدل موجودی توزیع شده می گویند.

اگر فقط در یک منطقه سفارش دریافت می‌کنید و فروش دارید، پتانسیل کسب و کار خود را محدود می کنید. کار با 3PL می‌تواند به شما کمک کند دسترسی خود را در بازارهای بین المللی گسترش دهید.

4. مدیریت بازگشت

3PLs می‌تواند با مدیریت سفارش‌های برگشتی، به فرآیند مدیریت بازگشت شما کمک کند تا تجربه استفاده از محصولتان را برای مشتریانتان ساده‌تر کند. شما می‌توانید انتخاب کنید که بازگشتی ها دوباره ذخیره، قرنطینه یا دور ریخته شود.

5. بسته بندی سفارشی

با بسته بندی سفارشی، خرید مشتریان را به یاد ماندنی کنید. 3PL انتخاب بسته‌بندی برگزیده را برای شما آسان می‌کند تا اندازه بسته سفارشی مناسب را برای استفاده برای هر سفارشی، از جمله جعبه‌های سفارشی، انواع بسته‌بندی پستی سفارشی، و حتی درج‌های مارک دار پیدا کنید.

6. تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته

داده ها می توانند یک مزیت رقابتی برای برندها باشند. 3PL ابزارهای تجزیه و تحلیل را ارائه می دهد تا به شما در همه چیز از گزارش پایان سال گرفته تا تصمیم گیری بهتر در زنجیره تامین کمک کند (به عنوان مثال، ببینید چند روز طول می کشد تا سفارشات شما تحویل داده شود، سطوح موجودی در هر نقطه از زمان در هر مکان و میانگین هزینه ذخیره سازی در هر واحد چقدر است و…).

قیمت گذاری 3PL چگونه کار می کند؟

قیمت گذاری 3PL به مدل قیمت گذاری 3PL و نیازهای خاص کسب و کار شما بستگی دارد.

تعریف هزینه

3PL های مختلف برای دریافت به روش های مختلف، از جمله در هر واحد، هر پالت، نرخ ثابت یا هر ساعت هزینه دریافت می کنند.

هزینه های دریافت پذیرش و ذخیره سازی موجودی های دریافتی.

هزینه های انبارداری موجودی هنگامی که موجودی خود را در انبار 3PL ذخیره می کنید، هزینه فضای ذخیره سازی از شما کسر می شود.

هزینه های انتخاب و بسته بندی سفارش برخی از 3PL ها بر اساس هر انتخاب شارژ می شوند، به این معنی که برای هر کالای موجود در یک سفارش هزینه پرداخت می کنید.

هزینه‌های بسته‌بندی برخی از 3PLها برای بسته‌بندی موادی مانند جعبه‌ها و پر کردن هوا به‌عنوان یک خط جداگانه هزینه دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آنها را به عنوان بخشی از خدمات تکمیلی خود در نظر می‌گیرند.

هزینه های مونتاژ برای نحوه چیدمان یا بسته بندی اقلام قبل از ارسال است. از آنجایی که این سرویس برای هر مشتری بسیار خاص است، هزینه های کیت می تواند متفاوت باشد.

هزینه های حمل و نقل مبلغی که 3PL برای ارسال سفارش از مراکز به درب منزل مشتری شما انجام می گیرد.

 چه کسی باید به برون سپاری به یک 3PL  فکر کند؟

چرا باید 3pl فکر کنید

اگر فروشگاه تجارت الکترونیک شما در سال گذشته رشد سریعی را تجربه کرده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که با یک شرکت 3PL همکاری کنید. تقریباً هر فروشگاه الکترونیکی صرف نظر از پلتفرم تجارت الکترونیک، صنعت یا دسته بندی محصول خود می تواند از برون سپاری استفاده کند. در اینجا سه ​​نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد شما می‌توانید امور خود را به یک 3PL برون سپاری کنید:

1. بیش از 100 سفارش در ماه ارسال می کنید

اگر حجم سفارش شما افزایش یافته است ، وقت آن است که به فرستنده ها برون سپاری کنید. در غیر اینصورت با هر ساعتی که صرف بررسی سفارش‌های جدید می‌کنید مانند بسته‌بندی اقلام، چاپ برچسب، رانندگی به اداره پست، انتظار در صف و غیره باعث می شود تا فرصت جذب مشتریان بیشتر، توسعه محصولات جدید و راه‌اندازی بازاریابی را از دست می‌دهید.

2. فضای ذخیره‌سازی موجودی شما در حال اتمام است

همانطور که حجم سفارش شما افزایش می یابد، در هر زمان به موجودی بیشتری نیاز خواهید داشت. برون سپاری انبارداری موجودی و انجام سفارش به یک 3PL می تواند به شما کمک کند سازماندهی شده و موجودی را به طور موثرتری مدیریت کنید. همچنین می‌توانید خط تولید خود را بدون نگرانی در مورد محدودیت‌های ذخیره‌سازی موجودی توسعه دهید.

3. شما می خواهید ارسال رایگان 2 روزه را داشته باشید

آمازون حمل و نقل رایگان 2 روزه را به استاندارد تجارت الکترونیک تبدیل کرده است. اما اگر سفارش‌های خود را انجام می‌دهید، ارائه ارسال رایگان ۲ روزه می‌تواند ضررهای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد بنابرین باید از 3pl استفاده کنید.

چگونه عملکرد 3PL را اندازه گیری می‌کنید؟

هنگامی که یک شرکت 3PL را برای مدیریت تدارکات حمل و نقل خود انتخاب کردید، مهم است که به طور مداوم عملکردهای مختلف آن را اندازه گیری کنید. این ارزیابی عمکرد تضمین می کند که تمرکز مداوم بر کیفیت و دقت حمل و نقل وجود دارد. یکی از مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد آن ها تحویل به موقع است. این شاخص بینشی را برای ارائه حداکثر کارایی مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت بسته بندی و حمل و نقل محصولات توسط خودتان می‌تواند دشوار و پرهزینه باشد و با نفوذ روزافزون شرکت‌ها و  فروشگاه‌های الکترونیک باید حمل‌ونقل سریع و مقرون به صرفه را ارائه دهند. در این مقاله گفتیم که 3pl چیست و چه نقشی در در مدیریت زنجیره تامین دارد و به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا خدمات خود را ساده‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر ارائه کنند.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید