پخش مویرگی چیست؟ هرآنچه نیاز است بدانید

توسط

یکی از وظایف شرکت‌های پخش توزیع کالا مدیریت فروش و توزیع محصولات در سراسر کشور است. سیستم پخش مویرگی یکی از ارکان بازاریابی است که موظف به انتقال کالا از تولیدی ها به بازار است. این موضوع که پخش مویرگی چیست ما را با صنعت توزیع بیشتر آشنا خواهد کرد. در این مقاله خواهیم گفت که پخش مویرگی یعنی چه، فروش مویرگی چیست و این سیستم پخش مویرگی چطور عمل می کند.

روش های توزیع کالا کدامند؟

کانال های توزیع کالا شامل روش های مستقیم پخش کالا و پخش با واسطه است. این کانال‌ها شامل فروش مویرگی، فروش در نمایشگاه‌ها، فروش الکترونیکی و فروش در نمایندگی‌ها و یا تدارکات شخص ثالث است. مدیریت توزیع و فروش محصولات با توجه به نوع محصولات، مدیریت تمام مراحل فرایند تامین کالا، انبار، پخش و تحویل کالا به مشتری در زنجیره تامین است. در مدیریت لجستیک، توزیع مویرگی روشی جدید در صنعت توزیع و پخش برخی محصولات پر استفاده و محبوب به حساب می‌آید.

توزیع مویرگی یکی از عناصر مهم ‌بازاریابی است و فقط یک عملیات لجستیکی و جابجایی کالا از تولید کننده به انبار خرده فروشی‌ها نیست. پخش مویرگی، پخش کالا و توزیع تخصصی محصولات و یکی از روش‌های برتری در رقابت تولید کنندگان برای در دست گرفتن بازار است.

باریکا با در اختیار داشتن انواع ماشین های حمل بار مانند وانت بار و نیسان امکان حمل بار از هر نقطه کشور را برای شما فراهم می کند.

پخش مویرگی یعنی چه؟

فروش و پخش مویرگی مجموعه فرایندهایی است که محصول نهایی خود را با حذف واسطه‌ها به دست متقاضیان و مشتریان می‌رسانند. پخش مویرگی، توزیع کالای شما در همه بازارهای ممکن مثل سوپرمارکت‌ها و خرده فروش‌ها است. یعنی مسیری که کالا طی می‌کند تا بصورت مستقیم و با حذف عمده‌ فروشان از کارخانه به دست خرده فروشان خریدار برسد.

در یک سیستم توزیع و پخش مویرگی، کالاهای تند مصرف (پخش دارو، مواد غذایی، مواد لبنی، کالاهای بهداشتی، سیگار و…) بدون واسطه و با استفاده از اتومبیل‌های باری نیمه سنگین به دست مشتریان و مصرف کنندگان نهایی یعنی پایین‌ترین سطح کانال‌های توزیع (Distribution Channels) می‌رسد.

هدف پخش مویرگی چیست؟

هدف از پخش مویرگی این است که محصول مورد نظر شما در همه بازارها قابل دسترسی باشد و مشتریان بیشتری پوشش داده شوند. این امر در مورد کالاهایی که رقبای متفاوت و سرسختی دارند بسیار مهم است. بطور خلاصه می‌توان گفت هدف از پخش مویرگی در دست گرفتن بازار است. در واقع هدف آن پخش گسترده محصول در مواردی است که محصول مشتریان استفاده زیادی داشته باشد (مانند موادغذایی و بهداشتی) و یا اینکه برندهای مختلفی از آن محصول موجود است و اگر مشتری محصول شما نخرد حتما برند رقیب را خریداری می‌کند.

مزایا پخش مویرگی چیست؟

در پخش و فروش مویرگی، رابطه بازاریاب و خریدار بصورت حضوری در تعامل بهینه بین فروشندگان و خرده فروشان تاثیر مثبتی دارد. در ادامه مزایایی پخش مویرگی را برای طرفین خواهیم گفت:

مزایا برای تولید کنندگان

  • کاهش ریسک مالی به دلیل ارزان قیمت بودن محصولات تند مصرف
  • کنترل و مدیریت بازار
  • استفاده از بازخورد و اطلاعات بازار برای فروش‌های بعدی
  • پوشش بیشتر مشتریان و افزایش سهم بازار
  • پخش سریع‌تر برای کالاهای تند مصرف
  • افزایش رشد برندها

 مزایا برای مشتریان

علاوه بر تولیدکنندگان، مزایای پخش مویرگی شامل حال مشتریان هم می‌شود. با این استراتژی فروش، مشتریان به راحتی نیازهای خود را تامین می‌کنند. چند مورد از مزایای پخش مویرگی برای خرده‌فروشان و پایانه‌های فروش:

  • صرفه جویی در وقت برای تحویل به موقع و سریع کالا
  • صرفه جویی در هزینه مصرف کنندگان با حذف واسطه‌ها
  • امکان مقایسه قیمت‌ها و خدمات در شرکت‌ها و برندهای مختلف

مهم‌ترین معایب فروش و پخش مویرگی چیست؟

مزایاهای پخش مویرگی از معایب آن بیشتر است اما با این حال سیستم پخش مویرگی و فرایند توزیع در این روش نسبت به عمده فروشی سنتی معایبی نیز دارد:

  • افزایش هزینه‌های شرکت در نیاز به تامین منابع مانند ناوگان حمل، انبار و سخت افزار
  • الزام سرمایه در گردش
  • نیاز به منابع انسانی از جمله نیروی فروش زیاد
  • توزیع و پخش با حاشیه سود کم
  • نیاز به کامل بودن سبد پخش

بهره‌برداری از تکنولوژی‌های جدید نسبت به فروش‌های با واسطه سنتی باعث شده تا شبکه توزیع  به سمت پخش مویرگی سوق پیدا کند. در این مقاله گفتیم که پخش مویرگی چیست و چطور می‌تواند به فروش بیشتر و رشد برندها کمک کند. افزایش سهم بازار یکی از مزایای مهم پخش مویرگی است. نظرات خود را از تجارب خود در این مورد با ما در میان بگذارید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید