عوامل موثر بر قیمت باربری

عوامل موثر بر قیمت باربری

توسط

هزینه‌های حمل و نقل و نرخ کرایه بارها یکی از هزینه‌های کلیدی در کسب‌وکارها است. کرایه و نرخ‌های حمل و نقل کالا، بر قیمت اجناس موجود در بازار تاثیر مستقیم دارد. در این میان پایانه های باربری نقش کلیدی در تعیین قیمت باربری ایفا می کنند. در در این مقاله مهمترین عوامل موثر بر قیمت باربری را بررسی می‌کنیم.

عوامل موثر بر قیمت باربری کدامند؟

شناخت عوامل موثر بر هزینه باربری و حمل و نقل می تواند به شما کمک کند تا در هزینه های موجود در خرید و فروش محصولات صرفه جویی کنید. در این مقاله ما به بررسی عوامل موثر بر هزینه باربری در حمل و نقل زمینی و جاده ای می پردازیم. سازمان حمل و نقل و اداره راهداری سالانه با توجه به هزینه های سوخت ناوگان حمل و نقل نرخ مصوبی را برای آن سال مشخص می کند.

سامانه هوشمند باریکا با در اختیار داشتن انواع ماشین های حمل بار امکان حمل بار را با بهترین قیمت از هر نقطه کشور برای شما فراهم می کند.

قیمت سوخت

اولین عامل موثر بر قیمت باربری هزینه های سوخت است که بطور مستقیم با قیمت های باربری در ارتباط است. تمام خدمات حمل و نقل برای رساندن کالاهای شما از نقطه A به B به سوخت بستگی دارد. بنابراین، نوسان قیمت سوخت، نرخ حمل و نقل را نیز تعیین می کند. خدمات حمل و نقل هیچ راهی برای جبران افزایش یا کاهش هزینه سوخت ندارند. بنابراین، زمانی که قیمت سوخت بالا می رود، کرایه بار و نرخ حمل و نقل گران تر می شود.

عوامل موثر بر قیمت باربری

فاصله تا مقصد

فاصله مبدا-مقصد و مکان محموله شما نیز بر نرخ حمل و نقل شما تأثیر می گذارد. هر چه مسافتی که بار شما باید طی کند بیشتر باشد، هزینه حمل و نقل بیشتر می شود. پایانه های باربری در این مورد نرخ مصوب دارند. اما با این حال ممکن است رانندگان مقصد خاصی را برای حمل کالا نپذیرند و این موضوع بر قیمت باربری تاثیر گذار است. در این موارد معمولا باربری ها با شرکت های باربری محلی تماس می‌گیرند.

وزن حمل و نقل

تناژ یا وزن بار یکی از مهم ترین عوامل موثر برهزینه باربری و مستقیما بر نرخ باربری تأثیر می گذارد. هزینه و کرایه باربری ها با اندازه و وزن بار متناسب است. بنابراین، حمل تجهیزات سنگین و بزرگ ممکن است گرانتر از کالاهای معمولی باشد. وزن بالاتر موجب استهلاک و افزایش سوخت کامیون ها می‌شود.

فضای اشغال شده

علاوه بر وزن، ابعاد بار هم می‌تواند بر قیمت باربری ها تاثیر بگذارد. بارهایی با ابعاد نامتناسب ممکن است به ناوگان خاصی مانند تریلی ها یا کامیون های مسقف و … برای حمل  نقل نیاز داشته باشد. فضای مورد نیاز بار، نوع بسته بندی بار و شرایط نگهداری بار و نیروی کار لازم برای سوار یا خالی کردن بار همه از عوامل موثر بر هزینه های باربری هستند.

نوع بار

نوع بار و محموله در انتخاب وسیله باربری موثر است بنابرین در تعیین قیمت باربری ها نیز تاثیر دارد. بعضی از وسایل نقلیه مصرف سوخت بالاتر و یا شرایط نگهداری خاص دارند. مانند کامیون های یخچال دار یا مسقف و … که هر کدام بسته به نوع بار انتخاب می شوند. برخی بارها ممکن است موجب فشار به کامیون استهلاک آن شوند یا به نیروی کارگر ماهر و متخصص برای جابجایی نیاز داشته باشد.

عوامل موثر بر قیمت باربری

نوع ناوگان حمل و نقل

وسایل نقلیه حمل بار دارای ظرفیت های مختلفی هستند و انتخاب هر کدام به وزن بار، ابعاد بار و نوع بار بستگی دارد. انواع وانت ها، کامیونت ها، انواع کامیون، انواع تریلی و …دارای کرایه بار متفاوت هستند. بر اساس شرایطی بار و انتخاب وسیله نقلیه مناسب و بنابر قیمت مصوب باربری ها، قیمت کرایه بار هم تعیین می شود.

بیمه

بیمه و نگهداری از بار یکی دیگر از عوامل موثر بر هزینه باربری ها است. هرقدر بار ارزش بالاتری داشته باشد بیمه نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است. خدمات بیمه در شرکت های باربری معتبر ارائه می شود و معمولا هزینه و نوع بیمه در بارنامه ها درج می شود. نداشتن بیمه ممکن است منجر به خسارات و هزینه های غیرقابل جبرانی شود.

بازار کار و دستمزدها

افزایش دستمزدها و رقابت بین شرکت‌های باربری برای رانندگان کامیون می‌تواند تأثیری صعودی بر هزینه‌های حمل و نقل داشته باشد. با بازنشستگی رانندگان مسن تر، شرکت های حمل و نقل ممکن است برای یافتن راننده برای وسایل نقلیه خود دچار مشکل شوند. نیروی کار حرفه ای معمولا هزینه های بیشتر را بدنبال دارد.

عوامل موثر بر قیمت باربری

تقاضا برای بار

قیمت گذاری به همان اندازه که به هزینه های واقعی و اساسی بستگی دارد به میزان تقاضا برای حمل بار هم بستگی دارد. اگر ظرفیت ارسال بار و تعداد وسایل نقلیه محدود باشد، باربری ها ممکن است کرایه بارها را با قیمت بالاتر تعیین کند و اگر متقاضی بار کم باشد، ممکن است نرخ رقابتی تری و پایین تری داشته باشند.

وفاداری مشتری

اگر صاحبان بارها از یک شرکت لجستیک حمل و نقل منظم و ثابت برای باربری استفاده کنند معمولا می‌توانند نرخ های کمتری را برای حمل بار پرداخت کنند.

ظرفیت وسیله نقلیه

برخی از شرکت های حمل و نقل، دارای ناوگان حمل قدیمی و نامتناسب با انواع بارها هستند. در حالی که کامیون‌های جدیدتر برای به حداکثر رساندن فضای ذخیره‌سازی طراحی شده‌اند و به کامیون اجازه می‌دهند فضا را حتی برای انواع بارها داشته باشند. معمولا ماشین های با ظرفیت بالاتر گران تر هستند.

مقالات ابعاد و ظرفیت بار نیسان و ابعاد و ظرفیت وانت بارها به شما برای آشنای با این دو ناوگان حمل و نقل کمک می‌کند.

مصوبات و مقرارات

قیمت های مصوب و مقررات موجود در صنعت حمل و نقل ممکن است مستقیماً بر صنعت حمل و نقل و نتیجه آن تأثیر بگذارد. برای مثال، حداکثر ساعات رانندگی را برای رانندگان محدود کنند که منجر به افزایش زمان رسیدن به مقصد می‌شود و می تواند بر هزینه حمل و نقل تأثیر بگذارد. یا در کشورهای دیگر برای مثال، برآورد شده است که طرح جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای نیوزلند به ازای هر هزار کیلومتر سفر، هزینه های حمل و نقل را چندین دلار افزایش می دهد.

در باربری های درون شهری و برون شهری علاوه بر موارد بالا عوامل متعدد دیگری مانند تعداد کارگران باربری، میزان ساعات کاری، شرایط جوی و آب و هوایی، روزهای خاص و تعطیلات، شرایط فیزیکی جاده و بارنامه ها هم از عوامل موثر بر هزینه باربری ها هستند. خوشبختانه بارنامه های الکترونیکی جایگزین بارنامه های سنتی و کاغذی شده اند و تاثیر مثبتی بر واقعی کردن تعیین هزینه های باربری و تعیین قیمت ها شده اند.

هر کسب و کار یا شرکتی که کالاهای فیزیکی را تولید می کند و می فروشد، از اقلام عمده مصرفی معمولی گرفته تا ماشین آلات بزرگ، برای رساندن محصولات خود به مکان های مناسب به صنعت حمل و نقل وابسته است. قیمت‌های حمل و نقل کالا دائماً در حال تغییر هستند و با توجه به عوامل مختلفی که بر نرخ حمل و نقل تأثیر می‌گذارند، تعیین می شود. هر چند همه موارد گفته شده می توانند از عوامل موثر بر قیمت باربری ها باشند اما معمولا فاصله تا مقصد، وزن و نوع بار بیشتر در هزینه کرایه بارها در بارنامه ها توسط باربری ها لحاظ می شود.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید