سازمان حمل و نقل راهداری: تاریخچه، اهداف و وظایف

توسط

شاید برای شما هم جالب باشید که یک سازمان از جمله سازمان حمل و نقل و راهداری چه تغییر و تحولاتی داشته و چطور به ساختار کنونی رسیده است. با پیشرفت بشر و ساخت جاده‌ها حمل و نقل جاده‌ای به بخش مهمی از زندگی انسان‌ها برای تبادل کالا در کسب و کارها تبدیل شد. در این مقاله به بررسی تاریخچه سازمان حمل و نقل و راهداری جاده ای و تحولات ساختاری حمل و نقل کشور می پردازیم.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف به مدیریت حمل و نقل کالا و مسافر است. این سازمان یک ارگان دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی است که مدیریت پایانه‌های مرزی را نیز برعهده دارد.

هر چند در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین حمل بار و جابجایی مسافر متفاوت است ولی در کشور ما قوانین و فعالیت ها حمل و نقل جاده ای که شامل حمل و نقل بار و جابه‌جایی مسافر از طریق جاده‌هاست یکسان است.

سامانه هوشمند باریکا با در اختیار داشتن انواع ماشین های حمل بار امکان حمل بار از هر نقطه کشور را برای شما فراهم می کند.

از اداره طرق و شوارع تا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

شروع سازماندهی حمل و نقل کشور در سال 1277 با فرمان امیرکبیر برای ایجاد بحریه نظامی بود. پس از آن در سال 1285 شمسی اداره طرق و شوارع تاسیس شد و در سال 1301 وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه ایجاد شد.

در سال ۱۳۰۹ وزارت طرق و شوارع شروع به کار کرد. در سال ۱۳۱۵ وزارت راه تشكیل شد. از سال‌ ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ تغییرات زیاد دیگری در وزارت راه به وجود آمد. در سال ۱۳۵3نام وزارت راه، به وزارت راه و ترابری تغییر کرد.

رکن اساسی وزارت را ه و ترابری حمل نقل بود بنابرین سازمان بنادر وكشتیرانی نیز بخشی از این وزارتخانه شد. در سال 1361 معاونت حمل و نقل جاد‌ه‌ای ایجاد شد و برای انجام بررسی های کارشناسی شده در سال 1371 اداره كل مطالعات و بررسی‌های فنی ماشین آلات شروع به کار کرد.

در آبان ماه سال 1373 سازمان حمل ونقل و پایانه های كشور تاسیس شد. در همین سال وظایف حمل‌ونقل جاده‌ای با پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه باربری ادغام شد و سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور تشکیل شد.

در آغاز تاسیس سازمان دارای دو شركت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به آن وابسته بود اما در سال 81 شركت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران به شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وابسته شد و در سال ۸۲ وظایف شركت حمل ونقل بین المللی جمهوری اسلامی ایران نیز واگذر شد. در سال ۱۳۷۶ عنوان سازمان با وظایف آن هماهنگ شد و عنوان سازمان حمل و نقل و پایانه‌های كشور به سازمان حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌ها تغییر کرد.

در آخرین تغییرات، در تیر ماه سال ۱۳۸۲وظایف و اداره امور دبیرخانه شورای عالی ترابری كشور از سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و پایانه‌ها به وزارت راه‌وترابری سپرده شد و عنوان آن به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تغییر کرد. پس از ۹ سال در سال ۹۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با چهار معاونت و سی و یك واحد استانی به طور رسمی ابلاغ شد.

اهداف و وظایف اساسی ساسازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران به منظور ارتقای سطح کیفی حمل و نقل جاده‌ای دارای وظایف متنوع است و اهداف مهمی را دنبال می کند. مهم ترین این وظایف و اهداف عبارتند از:

  • تنظيم سياست‌ها و برنامه‌هاي حمل و نقل جاده‌ای هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف حمل و نقل
  • احداث و مدیریت پايانه‌های عمومی وسائل نقليه باربری
  • نظارت بر عملكرد شركتهای مسافربری
  •  افزایش به کار بردن فناوری اطلاعات در حمل و نقل جاده‌ای از جمله بارنامه الکترونیکی و بازارگاه الکترونیکی
  • تهيه و تنظيم دستورالعملهاي لازم در خصوص امور ترابری داخلي و بين‌المللی و ترانزیت کالا
  • صدور مجوز فعاليت شركت‌های حمل و نقل جاده‌ای
  • صدور مجوز احداث تاسيسات و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بين راهی
  • افزایش میزان ایمنی جاده‌ها و وسایل نقلیه
  • توسعه مطالعات كاربردی و اجرای پروژه‌های پژوهشی کاربردی

برای آشنایی با یک ناوگان معروف در حمل و نقل جاده ای پیشنهاد می کنیم مقاله تاریخچه نیسان آبی را از دست ندهید.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دارای پیشینه خیلی دوری نیست و به حدود 120 سال قبل بر می‌گردد. این سازمان با تغییرات گسترده ای که در سازمان و تشكیلات وزارت راه داشته است اکنون وظایف حمل ونقل جاده‌ای و پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه‌باربری و مسافربری را به عهده دارد. در این مقاله مروری بر تاریخچه سازمان حمل و نقل و راهداری داشتیم. نظرات خود را با ما در بگذارید.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید