شهر هوشمند

شهر هوشمند

توسط



تاریخچه و مزایای سیستم حمل و نقل هوشمند

سیستم های حمل و نقل هوشمند برای اولین بار در سال 1970 توسط مهندسین ژاپنی در توکیو مورد استفاده قرار گرفت . سازمان های ترافیکی و متخصصین در زمینه حمل و نقل به دلیل گسترده شدن شهر و حجم ترافیک بسیار بالا از الگوریتم های هوش مصنوعی به منظور ارائه راه حل هایی در زمینه هایی مثل زمان رفت و برگشت قطارهای شهری متناسب با نیاز مسافران، زمان بندی دقیق چراغ های راهنمایی در تقاطع ها و اصلاح زمان سفر اتوبوس ها و تاکسیهای درون شهری کمک گرفتند که نتیجه آن به وجود آمدن یک سیستم یکپارچه اطلاعاتی و کارآمد در زمینه حمل و نقل شهری بود. در ادامه با گسترش این تکنولوژی های نو ظهور کشورهای بیشتری در اتحادیه اروپا از سیستمهای هوشمند ترافیکی استفاده کردند که امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته بودجه قابل توجه ای را به توسعه و پیاده سازی سیستم های حمل و نقل هوشمند تخصیص داده اند.

حمل و نقل هوشمند چیست؟

حمل و نقل هوشمند و مدیریت ترافیک شهر هوشمند انقلابی در نزدیک شدن شهرها به مفهوم اصلی شهر هوشمند ایجاد می کند، در حالی که ازدحام در خیابان های شهر را کاهش می دهد. شاید بپرسید چطور؟ در جواب میتوان گفت با سنسورها، فن آوری های پیشرفته ارتباطی، اتوماسیون و شبکه های پرسرعت و هوشمندسازی جاده ها ، جا به جایی از یک مکان به مکان دیگر بخشی ذاتی از زندگی ما است – نه فقط امروز بلکه در طول تاریخ از ارابه و اسب گرفته تا کالسکه، اتومبیل، قطار بخار، هواپیما و فضاپیما ، همواره وسایلی برای انسان های در حال حرکت بوده است. تمدن ما از اسب سواری و شتر سواری برای رسیدن از مکانی به مکان دیگر مسیری طولانی را طی کرده است و حالا با ظهور سیستم های حمل و نقل هوشمند و اینترنت اشیا، جهان در حال ورود به مرحله بعدی حمل و نقل است.



مدیریت ترافیک هوشمند به گفته وزارت حمل و نقل ایالات متحده، سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS یا System Transportation Intelligence از فن آوری های مختلفی برای نظارت، ارزیابی و مدیریت سیستم های حمل و نقل برای افزایش کارایی و ایمنی استفاده می کنند. با کنار گذاشتن چشم اندازهای حمل و نقل به سبک فیلم های علمی تخیلی برای لحظه ای، این تعریف را می توان در مفاهیم زیر برای آنچه حمل و نقل هوشمند را تشکیل میدهد ساده کرد : مدیریت ، کارایی ، ایمنی به عبارت دیگر، حمل و نقل هوشمند از فناوری های جدید و نوظهور استفاده می کند تا جا به جایی در شهر راحت تر، مقرون به صرفه تر هم برای شهر و هم برای فرد و ایمن تر شود. کدام فناوری های نوظهور این فرصت های جدید را تسهیل می کنند؟ در درجه اول زیادتر شدن دستگاه های مرتبط با اینترنت اشیا و فناوری ارتباطات 5G در وحله اول سنسورها و کنترل کننده های ارزان قیمتی را فراهم می کند که می توانند تقریبا در هر ماشین فیزیکی تعبیه شوند تا از راه دور کنترل و مدیریت شوند . مورد دوم ارتباطات با سرعت بالا که برای مدیریت و کنترل سیستم های حمل و نقل در لحظه و با حداقل تاخیر زمینه اتصال پیوسته ای را فراهم می کند. حمل و نقل هوشمند فقط یک تئوری برای آینده نیست. امروزه در چندین شهر کم و بیش با موفقیت و شکست و در مکان های جدید در حال اجرا است. برخی از شهرهایی که فناوری های جدید حمل و نقل را اجرا می کنند ممکن است در ابتدا شما را متعجب کنند.




مطمئنا ، مناطق مهمی مانند شهر نیویورک از حمل و نقل هوشمند برای شهر هوشمند خود استقبال کرده اند. با این حال، ایالات وایومینگ روستایی یک آزمایشگاه پیشرو برای وسایل نقلیه متصل به سیستم شهری هوشمند است. این به این دلیل است که این منطقه یک کریدور بزرگ حمل و نقل است. حمل و نقل مستقل کالا در سراسر کشور می تواند به شدت بهره وری از زنجیره تامین را بهبود بخشد و نیاز به رانندگانی که با طی مسافت طولانی که همچنین مجبور به حفظ و برنامه ریزی دقیق در جدول زمانی منظم هستند را نیز کاهش دهد.

حمل و نقل هوشمند
حمل و نقل هوشمند چیست؟

مزایای اصلی فناوری حمل و نقل

مزایای فناوری های هوشمند و مزایایی که برای حمل و نقل در یک شهر هوشمند به همراه دارد، بی شمار است.

حمل و نقل هوشمند ایمن تر است

ثابت شده است که با ترکیب یادگیری ماشین با اینترنت اشیا و 5G، سیستم های حمل و نقل مستقل چه در وسایل نقلیه و چه در زیرساخت های شهری مانند تقاطع ها عامل انسانی در تصادفات را کاهش می دهند و آنهم یک دلیل ساده دارد : اینکه رایانه ها حواس پرت یا خسته یا احساساتی نمی شوند

حمل و نقل هوشمند بهتر مدیریت می شود

جمع آوری داده ها اصلی مهمی در مدیریت کارآمد تر زیرساخت ها است. حمل و نقل هوشمند نه تنها نقاط دقیق داده را برای هر جنبه از سیستم حمل و نقل فراهم می کند، بلکه به مدیران این امکان را می دهد تا عملیات را بهتر کنترل کنند، نیازهای تعمیر و نگهداری را ردیابی کرده و منابع اصلی مشکالت را که باید رفع شوند، شناسایی کنند.

حمل و نقل هوشمند کارآمدتر است

با مدیریت بهتر استفاده کارآمدتر حاصل می شود. داده های با کیفیت می توانند کارایی این سیستم را بهبود ببخشند و به آن کمک کنند. شاید با یک تغییر جزئی در زمان بندی متروها، نرخ پر شدن جمعیت را به مراتب بهتر کنترل کرد یا اگر ایستگاه ها به طور متفاوت مبتنی بر دیتا های حمل و نقل هوشمند تخصیص یابد، شاید مسیرهای اتوبوس در کنترل ترافیک کمک شایانی بکنند

حمل و نقل هوشمند از نظر هزینه مقرون به صرفه است

آنجا که حمل و نقل هوشمند از منابع موجود بهتر استفاده می کند، به لطف نگهداری پیشگیرانه، مصرف انرژی کمتر و منابع کمتری که در تصادفات استفاده می شود، می تواند هزینه ها را کاهش دهد. هنگامی که حمل و نقل عمومی ارزان قیمت به اندازه کافی کارآمد باشد تا بتواند با وسیله نقلیه شخصی رقابت کند، پس انداز هزینه نیز می تواند توسط جامعه شهری بدست آید.

حمل و نقل هوشمند پایش سریع را فراهم می کند

مراکز مدیریت ترافیک شهر TMC می توانند نظارت و اعلان هایی را برای نقاط پر تردد ترافیکی یا مسائل مربوط به شهر در ارتباط با ازدحام در خیابان های شهر، سیستم های ایمنی عمومی و واکنش های اضطراری دریافت کنند، تا بتوانند اقداماتی جهت کنترل وضعیت ترافیکی و ارتباط موثرتری با سایر ناوگان های مرتبط شهری و ناوگان های مرتبط با راهنمایی و رانندگی و اورژانس ایجاد نمایند. فراتر از مدیریت، ایمنی و کارایی بهتر که که راجع به آن گفتیم، چندین مزیت دیگر نیز وجود دارد که عموم مردم، دولت های محلی و کل جهان می توانند از آن بهره مند شوند. مواردی مانند:

  • امنیت
  • ملاحظات زیست محیطی
  • انعطاف پذیری
  • زنجیره تامین

امنیت

یک ترس عمده در میان افراد مشکوک به شهر هوشمند، آسیب پذیری آن در برابر حملات سایبری است. به هر حال، با ارتباط بیشتر جهان، حملات سایبری در بین مجرمان و حتی کشورهای متخاصم تقریبا عادی شده است زیرا زیرساخت های حیاتی مانند شبکه های برق متصل به اینترنت و سیستم های بانکی را هدف قرار می دهند. با این حال، این حملات چیز جدیدی نیستند . بانک ها، شبکه های برق و سایر زیرساخت های مهم برای حمل و نقل مدت ها قبل از این که رایانه ها در آن باشند، در برابر حملات فیزیکی آسیب پذیر هستند. تهدیدهای جسمی مانند سرقت اتومبیل توسط مجرمان، استفاده تروریستها از وسایل نقلیه به عنوان سالح مانند حمله کامیون 2016 در فرانسه و مجرمانی که هدایت کنندگان وسایل حمل و نقل عمومی را به گروگان گرفته اند، همگی می توانند کاهش یابند که وسایل نقلیه و زیرساخت ها به صورت یکپارچه، شبکه ای و مستقل باشند.



در مورد خطر حملات سایبری، دفاع از آنها بسیار آسان تر از تهدیدهای واقعی ذکر شده است. به روز رسانی های نرم افزاری مناسب، ارتباطات رمزگذاری شده از طریق تونل های شبکه خصوصی مجازی VPN و سایر اقدامات امنیتی چند لایه می توانند خطر حملات سایبری را کاهش دهند. این بدان معنی است که حمل و نقل هوشمند برای شهرهای هوشمند می تواند حمل و نقل عمومی مدرنی را با کاهش فرصت برای حملات فیزیکی و سایبری به ارمغان آورد و در کل این سیستم را ایمن تر کند.

ملاحظات زیست محیطی

نویسنده این مقاله میثم آخشیج معتقد است تاریخچه حمل و نقل به طور اجتناب ناپذیری با محیط زیست گره خورده است. از وسایل نقلیه بخار گرفته که زغال سنگ و چوب میسوزانند تا موتورهای احتراق گرسنه بنزین امروز و در اینکه سیستم حمل و نقل بر منابع و جو زمین آسیب می زند شکی نیست . در حالی که پیشرفت علمی روزانه برای یافتن منابع جایگزین انرژی برای انتقال نیرو صورت می گیرد، یکی دیگر از مزایای فناوری حمل و نقل هوشمند این است که به شهرها امکان می دهد با مسئولیت پذیری بیشتری از منابع فعلی خود استفاده کنند. ترانزیت برای محیط زیست از وسایل نقلیه شخصی بهتر است اما در ایالات متحده و سایر کشورها به طور گسترده ای استفاده نمی شود زیرا در برخی مناطق اغلب غیر عملی است. با افزایش کارایی حاصل از راه حل های هوشمند حمل و نقل، حمل و نقل عمومی مدرن می تواند برای بخش بیشتری از مردم سودآور باشد. با پیشرفت فناوری حمل و نقل شهری در شهرهای بزرگ، روش های اثبات شده می توانند تکرار شده و در مناطقی که خواهان مزایای یک شهر هوشمند هستند گسترش یابد.



انعطاف پذیری زنجیره تامین

بحران های جهانی مانند بیماری همه گیر ویروس کرونا اثبات کرده است که زنجیره های تأمین کننده جهان در برابر اختلال آسیب پذیر هستند. وقتی کارگران و رانندگان بیمار هستند و مسافرت از یک منطقه به منطقه دیگر به سلامت عمومی تبدیل می شود، حمل و نقل مستقل کالا می تواند یک نجات دهنده واقعی باشد. پروژه هایی مانند پروژه وسایل نقلیه متصل به وایومینگ ممکن است کلید تشکیل یک زنجیره تأمین مستقل باشد که با استفاده از سیستم های حمل و نقل و حمل و نقل هوشمند، شهر به شهر برای انتقال کالاهای مهم مانند مواد غذایی و تجهیزات اضطراری بدون نیاز به خطر رانندگان انسانی ایجاد می شود. حداقل، نیروی کار زنجیره تأمین انسانی در هر کجا که می تواند با استفاده از اتوماسیون، هوش مصنوعی و رباتیک بهبود یابد، می تواند تقویت شود. خبر خوب این است که کارشناسان معتقدند این نوآوری ها از ایجاد مشاغل بیشتر و مشاغل ایمن تر به عنوان توسعه دهندگان، تکنسین ها، تحلیل گران و مدیران برای رونق بخشیدن به بازار و حفظ آنها کمک می کنند.

معایب شهرهای هوشمند چیست؟

با وجود تمام مزایای آنها، با اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در شهر، برخی از معایب ممکن است ظاهر شود. این مشکلات عمدتا حول مصرف برق و مدیریت مسئولانه داده ها است. شهرهای هوشمند به سنسورها نیاز دارند، حسگرهای زیادی و این سنسورها همگی به برق احتیاج دارند. برای سنسورهای متصل به اشیا در حال حرکت، این نیاز به باتری دارد. سنسورهای ثابت ممکن است بتوانند از انرژی خورشیدی استفاده کنند، اما بیشتر اوقات الزام است که آنها را به شبکه برق شهر وصل کنید. تعداد زیاد سنسورهای مورد نیاز برای انتقال جهان به شهرهای هوشمند برآورد شده در تریلیون ها ، برق رسانی به بسیاری از دستگاه ها را به یک مشکل دلهره آور تبدیل می کند. حتی برای سنسورهایی که به شبکه برق متصل هستند، مقدار مواد اولیه لازم مانند مس در مقایسه با آنچه که مردم جهان به تولید آن عادت دارند، به میزان قابل توجهی زیاد است. فراتر از قدرت، امروزه بحث قابل توجهی در مورد داده های شخصی آنلاین در جهان وجود دارد. داده ها حیاتی است که شهرهای هوشمند برای فعالیت به آن نیاز دارند. در حالی که بسیاری از اطلاعات مورد نیاز در مقایسه با داده های آنلاین ناشناس است، این امر به یک تغییر ذهنی و رفتاری در بین جمعیت ها نیاز دارد . اتومبیل ها باید اطلاعات موقعیتی را جمع آوری کنند و حسگرها در اطراف شهر باید منفعلانه سیگنالهایی را که تلفن هوشمند در طول روز ساطع می کند جمع کنند. برای رونق شهرهای هوشمند در آینده، قوانین و سیاست های مسئولانه برای مدیریت داده ها، هر چقدر ناشناس باشند، باید تصویب شوند.

حمل و نقل هوشمند چگونه کار می کند؟

حمل و نقل هوشمند را می توان به طور کلی به دو دسته گسترده تقسیم کرد : زیرساخت های عمومی و صنعت خودرو ، این دو بخش وقتی هوشمند می شوند که سنسورهای شبکه در زیرساخت ها و وسایل نقلیه قرار می گیرند تا اهداف مدیریت و کنترل از راه دور، ایمنی و کارایی را تحقق بخشند ، تقاطع شهری شلوغ را به تصویر بکشید ، عابران پیاده سعی می کنند از آنجا عبور کنند ، چراغ های خیابان جریان ترافیک را تنظیم می کنند ، رانندگان سوار بر وسایل نقلیه به سختی سعی می کنند خود را به مقصد برسانند. در سیستم های حمل و نقل سنتی، چراغ های خیابان یا از طریق تایمر، صفحات تحت فشار در زیر جاده یا دکمه های عابر پیاده در حاشیه رانده می شوند. رانندگان و عابران پیاده وظیفه توجه و پیگیری علائم راهنمایی و رانندگی را بر عهده دارند. اگر هر یک از این گره ها خراب شوند، هم کارایی و هم ایمنی کاهش می یابد. یک راننده حواس پرت چراغ قرمز را روشن می کند ، یک عابر پیاده قادر به فشار دادن دکمه عبور عابر پیاده نیست، بنابراین نوبت خود را از دست می دهد و باید بیشتر صبر کند.


چراغ خیابان با وجود اینکه فقط یک ماشین در انتظار است و هیچ ترافیکی وجود ندارد، از تغییر امتناع می ورزد. در یک تقاطع هوشمند، همه اینها تغییر می کند. ممکن است یک وسیله نقلیه از ترکیبی از بلوتوث و LIDAR تشخیص نور و زنگ زدن برای تشخیص عابران پیاده استفاده کند و برای جلوگیری از تصادف به طور خودکار شروع به شکستن می کند. چراغ های خیابانی می توانند 10 سیگنالهای منفرد ارسالی از وسایل نقلیه را برای تعیین اینکه چه تعداد ماشین منتظر هستند و در کدام جهت بسیار دقیق تر و کارآمدتر از صفحه های فشار و تایمرها هستند، دریافت کنند . اتومبیل ها و چراغ های خیابانی حتی می توانند تا حدی ارتباط برقرار کنند که، هنگامی که چراغ سبز می شود یا سیگنال برو را به کامپیوتر ماشین می فرستد، اتومبیل به طور خودکار شروع به حرکت می کند و در هنگام قرمز شدن یا ارسال سیگنال توقف ماشین کند می شود و می ایستد. این همه به لطف استفاده از فناوری در حمل و نقل مانند سرعت ارتباط اینترنت اشیا و 5G برای اقدامات در زمان واقعی و سنجش از دور امکان پذیر است


نمونه هایی از فناوری حمل و نقل شهری

نویسنده مقاله میثم آخشیج معتقد است صرف نظر از مزایا و معایب شهرهای هوشمند، این فناوری در اینجا موجود است و امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، در سراسر ایالات متحده و جهان، حسگرها و کنترل کننده های هوشمند در شبکه های قطار، سیستم های اطلاعات مسافر و حمل و نقل عمومی در حال اجرا هستند. در اینجا چند مثال از حمل و نقل شهری هوشمند آورده شده است :

Dade Miami مدیریت ترافیک هوشمند

اداره حمل و نقل جنوبی پنسیلوانیا SEPTA ، کنترل قطار مثبت PTC

سازمان تحرک حومه ای برای سیستم حمل و نقل سریع SMART

سیستم مدیریت ترافیک پیشرفته میامی

شهرستان میامی با بیش از 2.5 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین شهر ایالات فلوریدا است. مدیریت جریان ترافیک در مناطق شهری که شهر میامی و مناطق اطراف آن را تشکیل می دهد، از جمله بهره برداری از بیش از 2700 تقاطع سیگنال دار، به عهده شهرستان میامی داد است. در واقع، بر اساس وب سایت مدیریت ترافیک آنها، تعداد تقاطع های علامت گذاری شده و تقاطع های میانه بلوک هر ساله ده ها مورد افزایش می یابد . سیستم مدیریت ترافیک پیشرفته میامی ATMS Dade، که شامل روترهای تلفن همراه Digi 4LTE G به عنوان بخشی از زیرساخت ارتباطی در کابینت های ترافیکی شهرستان است، برای کاهش ازدحام و تاخیرها و بهبود تحرک در سطح شهرستان طراحی شده است.

SEPTA PTC

اداره حمل و نقل جنوب شرقی پنسیلوانیا ، خدمات راه آهن سبک، مترو و اتوبوس را برای فیلادلفیا مدیریت می کند، با بیش از یک میلیون سوارکار روزانه، این خدمات باید هر بار که وسیله نقلیه حرکت می کند قابل اطمینان و ایمن باشند. به همین دلیل است که SEPTA یک سیستم کنترل قطار مثبت PTC ایجاد کرد تا قطارها را علامت گذاری کند، از خطوط ریزش و سقوط جلوگیری کند و سرعت و تخلفات سیگنال را کنترل کند. SEPTA این کار را با روتر دسترسی موبایل R 44Digi WR انجام می دهد، این دستگاه هنگامی که روی قطار قرار می گیرد، امکان برقراری ارتباط از راه دور با سنسورهای کنار راه از طریق پیوند رادیویی را فراهم می کند، این دستگاه ضمن دریافت اطلاعات مربوط به بسته شدن و سایر عواملی که نیاز به تغییر در برنامه دارند، سیگنال هایی را با داده های حرکت قطار ارسال می کند، این مانع از این می شود که قطارها به یک وضعیت خطرناک منتقل شوند.

سیستم ارسال SMART

حمل و نقل عمومی در شهرهای هوشمند زمینه کلیدی برای پیشرفت در فناوری های متصل است. در دیترویت، SMART سازمان تحرک حومه ای برای سازمان حمل و نقل سریع بیش از 300 اتوبوس را در سطح شهر مدیریت و اعزام می کند ، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از چگونگی جابجایی جمعیت، مهم است که این اتوبوس ها به موقع، ایمن و بدون خرابی باشند. برای مدیریت اعزام و ردیابی موقعیت مکانی اتوبوس ها، این شهر از یک شبکه رادیویی آنالوگ با سه برج رادیویی پراکنده در سطح شهر استفاده کرد. آنها از روتر تلفن همراه R 44Digi WR استفاده کردند. این سوئیچ از آنالوگ به دیجیتال امکان مدیریت و ردیابی بهتر را فراهم می کند، این فناوری جدید به SMART اجازه می دهد تا نه تنها مکان هر وسیله نقلیه را ببیند، بلکه سرعت آنها را نیز مشاهده کرده و داده های نگهداری را برای هر گذرگاه کنترل کند. این امر باعث می شود که اگر اتوبوس از زمان مقرر کار می کند و همچنین تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای کاهش خرابی و تعمیرات اساسی، بهتر می تواند اعزام شود، و تخمین می زند که آنها سالانه 70،000 دلار صرفه جویی کنند.

سامانه حمل و نقل هوشمند چگونه کار می کند؟

مرکز مدیریت ترافیک واحد مهم سامانه حمل و نقل هوشمند است، در این مکان کلیه داده ها برای عملیات بیشتر و مدیریت کنترل ترافیک در زمان واقعی یا اطلاعات مربوط به وسیله حمل و نقل محلی جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود.

روند سامانه حمل و نقل هوشمند جمع آوری داده ها

برنامه ریزی استراتژیک نیاز به جمع آوری داده های دقیق، گسترده و سریع با مشاهده در زمان واقعی دارد. بنابراین داده ها در اینجا از طریق دستگاه های سخت افزاری مانند جی پی اس جمع آوری می شود . این دستگاه ها به طور عمده داده هایی همچون سرعت حرکت و زمان سفر، مکان، وزن خودرو ، تأخیرها و غیره را جمع آوری می کنند. اطلاعات به سمت مرکز جمع آوری شده توسط جی پی اس و یا هر سخت افزار دیگر داده ها ارسال شده تا داده ها توسط سامانه حمل و نقل هوشمند تجزیه و تحلیل گردد.

انتقال داده ها

یک سامانه حمل و نقل هوشمند اطلاعات را از سمت سخت افزارهایی همچون جی پی اس گرفته و بعد از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق اینترنت و یا پیامک به گوشی راننده ارسال می کند.

تجزیه و تحلیل داده ها

داده هایی که از سخت افزارهای مختلف جمع آوری و دریافت شده اند، در مراحل مختلف پردازش می شوند. این مراحل عبارتند از تصحیح خطا، تمیز کردن داده ها و ترکیب داده ها و تحلیل منطقی تطبیقی، ناسازگاری در داده ها با نرم افزار تخصصی شناسایی و اطلاح می شود. پس از آن داده ها بیشتر تغییر یافته و برای تجزیه و تحلیل جمع می شوندکه این داده های جمعی اصلاح شده بیشتر برای پیش بینی سناریوی ترافیکی که برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران موجود است، تجزیه و تحلیل می شوند.

اطلاعات مسافر

سیستم های مشاوره سفر TAS برای اطلاع رسانی به روزرسانی های حمل و نقل به مسافر استفاده می شوند، این سیستم اطلاعات در زمان واقعی مانند زمان سفر، سرعت سفر، تأخیر، تصادف در جاده ها، تغییر مسیر، انحراف، شرایط منطقه و غیره را ارائه می دهد، این اطلاعات توسط طیف گسترده ای از دستگاه های الکترونیکی همچون اینترنت، پیام کوتاه و یا تابلوهای اطلاع رسانی در جاده ها به مسافرین اطلاع داده می شود.

مزیت های شهر هوشمند

از مزایای مهم حمل و نقل هوشمند شهری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کیفیت زندگی : بهبود کارایی و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و باعث صرفه جویی در هزینه های شهروندان می شود و یک شهر را برای گردشگران جذاب تر می کند.

کاهش آلودگی : سیستم های حمل و نقل هوشمند با دسترسی به گزینه های مختلف حمل و نقل با استفاده از یک رابط و ارائه برنامه ها و تأخیرهای در زمان واقعی ، استفاده از حمل و نقل عمومی را ترویج می دهند، این عمل به منظور کاهش استفاده از اتومبیل شخصی انجام می شود و عادت های دوستدار محیط زیست مانند اشتراک دوچرخه و استفاده از ماشین را تشویق می کند.

ایمنی و امنیت حمل و نقل عمومی : بهبود نظارت و نظارت بر حمل و نقل عمومی می تواند به شناسایی و پاسخ به موارد اضطراری بالا یا حملات تروریستی کمک کند. در مراحل پیشرفته اجرا ، همچنین می تواند میزان تصادفات را در سطح شهر کاهش دهد.

بازار تحرک : داده های باز در مورد حمل و نقل و جابجایی در شهر ، بازاری را برای برنامه های موبایل ایجاد می کند که می تواند به مسافران کمک کند و از خدمات حمل و نقل در سطح شهر استفاده کنند.

کاربردهای سیستم حمل و نقل هوشمند

کل عملکرد ITS بر اساس جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل در عملیات ، کنترل و مفاهیم تحقیقاتی برای مدیریت ترافیک است که در آن موقعیت مکانی نقش مهمی را بازی می کند. در اینجا سنسورها ، پردازنده های اطلاعات ، سیستم های ارتباطی ، پیام های کنار جاده ای ، به روزرسانی های GPS و سیگنال های اولویت بندی خودکار ترافیک نقش اساسی در استفاده از موارد زیر دارند :

1) سیستم پیشرفته مدیریت ترافیک

2) سیستم اطلاعات مسافرتی پیشرفته

3) سیستم پیشرفته کنترل خودرو

4) سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته

5) سیستم های پیشرفته حمل و نقل روستایی

6) سیستم عملیات پیشرفته وسایل نقلیه تجاری

برآورد منافع و هزینه سیستم های حمل و نقل هوشمند

ارزیابی پروژه ها و برنامه ریزی آنها غالبا شامل تحلیل اقتصادی به منظور مشخص نمودن توجیه اقتصادی یک انتخاب خاص از نقطه نظر هزینه ای و پاسخ به این پرسش که کدام انتخاب دارای حداکثر توجیه اقتصادی است، صورت می گیرد. از این دیدگاه هر پروژه نیازمند یک مطالعه به منظور تعیین هزینه ها و منافع مرتبط با آن بوده که در برنامه ریزی های حال و با آینده به منظور بهبود عملکرد آن سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود تعدد ارزیابی های قبل و بعد از اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند که اثبات کرده اند سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل هوشمند بازدهی مطلوب را دارد، ارزیابی منافع حاصل از به کار گیری این سیستم ها هنوز چالش های قابل توجهی را در بر دارد.


برای تصمیم گیری مناسب در جهت اجرای یک سیستم هوشمند، روشی برای ارزیابی دقیق و مطمئن طرح ها مورد نیاز است. ارزیابی پروژه ها شامل فرآیند بررسی مزایا و معایب یک پروژه برای تصمیم گیری در خصوص مطلوبیت به کار گیری پروژه ها می باشد. بدین ترتیب می توان گفت که هدف از ارزیابی اقتصادی به دست آوردن اطلاعاتی برای کمک به هدایت سیاست ها و تصمیم های سرمایه گذاری به منظور برآورده کردن اهداف مشخصی است. پروژه های سیستم های حمل و نقل هوشمند به طور کلی شش هدف اصلی را دنبال می کنند که عبارتند از : افزایش ایمنی، افزایش کارایی، بازدهی و بهره وری، افزایش پویایی و قابلیت حرکت و راحتی مسافرین، افزایش سودمندی اقتصادی در وضع موجود و افق طرح برنامه، کاهش میزان مصرف انرژی و هزینه های زیست محیطی در اثر تراکم ترافیک، و ایجاد زمینه های توسعه و پیشرفت براساس این شش هدف، شاخص های مؤثر در ارزیابی منافع پروژه های سیستم های حمل و نقل هوشمند، تعیین می شوند و براساس این شاخص ها می توان منافع سیستم های حمل و نقل هوشمند را مورد ارزیابی قرار داد.


حوزه بررسی منافع، شاخصهای ارزیابی مستقل و مرکب دارد که هر کدام هزینه هایی در بر دارند. این شاخص ها در چهار حوزه اصلی ایمنی، کارایی، سودمندی و زیست محیطی تعریف می شوند باتوجه به آن که مطالعات حین اجرا و بعد از اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در شهر تهران صورت نگرفته نمی توان منافع حاصل از این سیستم ها را در این شهر به دست آورد و همچنین از آنجا که یکی از پیش نیازهای اساسی ارزیابی اجتماعی، اقتصادی، کاربری زمین، حمل و نقلی و زیست محیطی دسترسی به مطالعات قبل و بعد زیر سیستم های حمل و نقل هوشمند و طرح های به اجرا در آمده است، بنابراین منافع حاصل از اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. توجه به شرایط مشابه در شهر های مورد بررسی و شهر تهران و با در نظر گرفتن این اصل که اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند باید منافعی در حد قابل قبول در پی داشته باشد می توان آمار منافع حاصل از اجرای سیستم های حمل و نقل هوشمند در شهرهای سایر کشورها را به عنوان معیار مناسبی برای شهر تهران نیز لحاظ نمود. یعنی در صورتی که منافع حاصل در بازه مشخصی قرار نگرفته باشد هدف از اجرای پروژه به طور کامل محقق نمی شود و باید با رفع مشکلات و بهبود شرایط به منافع مورد نظر دست یافت ، هزینه های ایجاد هر پروژه نیز بر اساس قیمت روز و تمام شده هر کدام از پروژه ها در نظر گرفته شده است.



بنابر نتایج مذکور، میزان شاخص مورد انتظار بعد از به کار گیری سیستم های حمل و نقل هوشمند در شهر تهران در جدول ۱ نشان داده شده است، در این جدول میزان بهبود شاخص های مختلف شامل ایمنی، کارآیی، سودمندی و زیست محیطی ناشی در اثر استفاده از هر یک از سیستم های هوشمند حمل و نقل آورده شده است بر این اساس در صورت استفاده از دوربین های نظارت تصویری، می توان زمان پاکسازی سطح معابر در اثر ایجاد حوادث را تا سقف %۵۰ کاهش داد. استفاده از سیستم هوشمند کنترل خط موجب افزایش ۲۰ درصد ایمنی خواهد شد. استفاده از سیستم مدیریت راهگرد بانی هم در بهبود ایمنی مؤثر است و هم می تواند موجب افزایش کارآیی و کاهش مصرف سوخت شود، چراغ های راهنمایی هوشمند مورد استفاده در تقاطع ها می توانند ضمن افزایش کارآیی شبکه معابر، میزان مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و محیط زیست را کاهش دهند. تابلوهای پیام متغیر خبری که می توانند در مواقع مورد نیاز پیامها و راهنمایی های مناسبی را برای کاربران شبکه معابر فراهم کنند موجب افزایش ایمنی و کارآیی شبکه معابر خواهند شد سیستم های ثبت تخلفات بسته به نوع مورد استفاده، اثرات مختلفی در میزان ایمنی خواهند داشت. برای نمونه استفاده از سیستم های محدودیت سرعت بزرگراهی موجب کاهش ۳۵ درصد تلفات فوتی، ۱۵ درصد تلفات جرحی و ۶۰ درصد تخلفات تخطی از سرعت مجاز می شوند که اثرات افزایش ایمنی آنها قابل ملاحضه است.



استفاده از سیستم ثبت تخلفات چراغ راهنمایی، می تواند بین ۳۰ تا ۷۵ درصد از تصادفات انجام شده در تقاطع ها را کاهش دهد و به طور متوسط سه تخلف انجام شده در هر ۱۰۰۰۰ وسیله نقلیه را حذف کند، سیستم هوشمند ثبت تخلف ورود به طرح می تواند بین ۲۰ تا ۶۰ درصد از تخلفات ورود به محدوده ممنوعه ترافیک را بکاهد. استفاده از سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ موجب خواهد شد کارآیی پارکینگ ها تا ۹ درصد افزایش یابد، در حالی که مدیریت هوشمند اولویت دهی عبور از تقاطع می تواند همزمان ایمنی و کارایی را افزایش دهد و موجب بهبود وضعیت زیست محیطی شود مدیریت هوشمند اولویت دهی عبور از تقاطع ها که می تواند موجب افزایش کارایی حمل و نقل همگانی شود، ضمن افزایش ایمنی و کارایی تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت، مدیریت هوشمند حمل و نقل همگانی با کاهش تأخیر و نوسانات زمان سفر موجب افزایش کارآیی سیستم حمل و نقل همگانی می شود و از طریق افزایش تقاضای سفر با حمل و نقل همگانی هم می تواند موجب سودمندی کل سیستم شبکه معابر شهری باشد. سیستم هوشمند سرعت مجاز ضمن اطلاع رسانی به حداکثر سرعت مجاز به رانندگان که می تواند افزایش ظرفیت و کارابی شبکه معابر را در پی داشته باشد موجب بهبود ایمنی خواهد شد.




سیستم هوشمند اطلاع رسانی پیش از سفر با راهکار هایی نظیر رادیو مشاور، واسط های اطلاع رسانی اینترنتی و کیوسک های تعاملی می تواند موجب کاهش نوسانات زمان سفر و افزایش تقاضای حمل و نقل همگانی شود. سیستم هوشمند نگهداری و مرمت مسیر می تواند موجب کاهش زمان بازبینی بعد از سوانح و حوادث تا سقف ۴۰ درصد شود. سیستم مکان یابی خودکار خودروها می تواند ضمن کاهش زمان انتظار مسافران از طریق اطلاع رسانی به آنها، موجب افزایش بهره وری عملکرد ناوگان وسایل نقلیه امدادی، کاهش سرفاصله حرکتی اتوبوسها و افزایش قابلیت عملکرد سیستم اتوبوس رانی شود. سیستم هوشمند مدیریت وقایع هم می تواند موجب افزایش ایمنی از طریق کاهش وقایع ثانویه تا حد ۲۰ درصد و کاهش نرخ تصادفات تا حد ،۱۵ درصد شود، این سیستم از طریق کاهش زمان پاسخگویی تا سقف ۱۵ درصد می تواند موجب ایجاد سود دهی و مزیت های اجتماعی شود و با توجه به میزان کاهش مصرف سوخت ناشی از استفاده از این سیستم می توان پیش بینی کرد وضعیت محیط زیست بهبود یابد.

روش تحلیل پوششی داده ها

برای فراهم آوردن امکان تصمیم گیری مناسب برای مدیران و تصمیم گیران، روش های مختلف و متنوعی ابداع شده است روش تحلیل پوششی با حرکت بر روی مرز جواب های بهینه و قابل قبول، توانایی قابل قبول و زیادی در بافتن جوابهای بهینه و یا نزدیک به بهینه در شرایط تصمیم گیری چند معیاره دارد. تحلیل پوششی داده ها به عنوان یک روش غیر پارامتری به منظور محاسبه کارایی واحدهای تصمیم گیرنده استفاده می شود. استفاده از مدل های تحلیل پوششی دادهها علاوه بر تعیین میزان کارایی نسبی، نقاط ضعف سازمان را در شاخص های مختلف تعیین کرده و با ارائه میزان مطلوب آنها، وضعیت جاری سیستم را به سوی ارتقاء کارایی و بهره وری مشخص می کند.




همچنین الگوهای کارا که ارزیابی واحدهای ناکارا براساس آنها انجام گرفته است، به واحدهای ناکارا معرفی می شوند. الگوهای کارا واحدهایی هستند که با ورودی های مشابه واحد ناگارا خروجی های بیشتر یا همان خروجی ها را با استفاده از ورودی های کمتر تولید کرده اند این تنوع وسیع در نتایج است که موجب شده استفاده از این تکنیک با سرعت فزاینده ای رو به گسترش باشد. مدل های اول به تحلیل پوششی داده ها برای محاسبه کارایی واحد های تصمیم گیرنده بسیار محدود می باشند . در صورتی که در جهان واقعی با مسائلی رو به رو می شویم که بسیاری از واحدهای تصمیم گیرنده دارای ساختارهای پیچیده می باشند به عنوان مثال سیستم هایی که دارای ساختار شبکه ای یا پویا می باشند. همان طور که پیش تر بیان شد، وی و همکاران در پژوهش خود، استفاده از روش های تحلیل پوشش داده ها را جهت سنجش بهره وری سیستم های حمل و نقل هوشمند شهری پیشنهاد داده بودند، برای این در متدولوژی پیشنهادی این مقاله از مدل کارایی هزینه ژو که مدل متفاوتی برای کارایی واحدهای تصمیم گیرنده با ساختار شبکه ای طراحی کرده می باشد، استفاده می شود.




در این روش داده ها مبتنی بر یک سری بهینه سازی با استفاده از اصول برنامه ریزی خطی روش ناپارامتریک است و منحنی مرزی براساس نقاط مشخص شده به وسیله برنامه ریزی خطی شکل می گیرد. این روش، بعد از انجام چند بهینه سازی مشخص می کند که آیا واحد تصمیم گیری مورد نظر روی خط کارایی قرار گرفته است و یا خارج از آن قرار دارد. بدین وسیله واحدهای کارا و ناکارا از یکدیگر تفکیک می شوند. در رابطه 1 مدل در آمد پیشنهادی این پژوهش نشان داده شده است.

ضرایب بهره وری سیستم هوشمند
مقایسه ضرایب بهره وری سیستم حمل و نقل هوشمند

اجرای کامل حمل و نقل هوشمند شهری تمرین پیچیده ای است که سالها به طول می انجامد. چگونه شهرها می توانند با اجرای برخی از قابلیت های حمل و نقل هوشمند شروع به هوشمند سازی کنند . ما یک مدل سه فازی از اجرای حمل و نقل هوشمند شهری را پیشنهاد می کنیم که با بهینه سازی حمل و نقل بر اساس اطلاعات موجود بدون سیستم های اطلاعاتی سنسورهای جدید شروع می شود ، با اجرای زیرساخت های سبک مانند مدیریت اطلاعات مسیر ادامه می یابد و با زیرساخت های سنگین تر به پایان می رسد ، مانند ردیابی پیشرفته خودرو

مرحله : 1 مدیریت و بهینه سازی اطلاعات

در یک مطالعه موردی جالب اخیر ، یک شهر متوسط اروپایی بدون استقرار زیرساخت های جدید ، شبکه اتوبوس رانی خود را فقط در چهار هفته به یک سیستم حمل و نقل هوشمند تبدیل کرد. شهر بلفورت ، فرانسه برای تغییر سریع سیستم حمل و نقل خود از دو اصل پیروی کرد : تکیه بر منابع داده موجود و استفاده از آنها به روش های جدید برای کسب بینش غنی در مورد خدمات حمل و نقل به عنوان مثال ، بلفورت داده های موجود در مورد صورتحساب در اتوبوس ها مستقر شده است ، با هم ترکیب اتوبوس ، تهیه بلیط و فناوری GPS را که کرد تا تصویری از ازدحام شهر و جریان مسافران را بدست آورد. بهینه سازی در قسمت انتهایی بلفورت به جای معرفی فناوری های جدید رو به روی مشتری ، از داده های جمع آوری شده برای بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل عمومی استفاده کرد. به عنوان مثال ، لغو مسیر توقف یا اتوبوس که به ندرت توسط مسافران استفاده می شود و استقرار مجدد در مکان هایی که بیشترین نیاز به آن است.

نظارت اضطراری و به اشتراک گذاری داده ها

از نظارت بر روی دستگاههایی که در حمل و نقل عمومی غیرنظامی نصب شده اند ، مانند سیستم eCall اروپا ، می توانند برای ایجاد هشدار در مراکز شهرداری هنگام بروز حادثه یا مواقع اضطراری استفاده شوند. داده های سیستم های حمل و نقل هوشمند را می توان بلافاصله در دسترس خدمه اورژانس حتی قبل از اعزام قرار داد.

سیستم چراغ راهنمایی هوشمند

فناوری مدرن چراغ راهنمایی با استفاده از شناسه فرکانس رادیویی RFID ترافیک را از چندین باند ، محل اتصال جاده ها و وسایل نقلیه رصد می کند و سیگنال های چراغ راهنمایی را با شرایط ترافیکی تطبیق می دهد.

چراغ راهنمایی هوشمند

تاکسی های پرنده   

مستقیما از یک رمان علمی تخیلی یا خیالی از ذهن انسان خارج تاکسی های پرنده ممکن است شوند ، اما پروژه تاکسی پرنده به همان اندازه واقع گرایانه است. شرکت های بزرگی مانند اوبر ، بوئینگ و ایرباس توسعه این فناوری را آغاز کرده اند. استارت آپ های سیلیکون ولی نیز در مورد تاکسی های پرنده شور و شوق نشان می دهند. اوبر قصد دارد تا سال 2023 با این تاکسی ها پرواز کند و برای این کار با ناسا نیز همکاری کرده است. مطابق توافق بین این دو ، اوبر برنامه های خود را برای اجرای یک شبکه اشتراک سواری هواپیمایی شهری به اشتراک می گذارد.



ناسا از جدیدترین مدل سازی و شبیه سازی رایانه ای مدیریت فضای هوایی برای ارزیابی تأثیرات هواپیماهای کوچک – از هواپیماهای بدون سرنشین تحویل گرفته تا هواپیماهای مسافربری با قابلیت بلند شدن و فرود عمودی – در محیط های شلوغ استفاده خواهد کرد. جائوون شین ، مدیر و عضو تیم تحقیقات هوانوردی ناسا گفت: ناسا از همکاری با اوبر و دیگر شرکت ها در جهان برای شناسایی چالش های اساسی پیش روی بازار UAM و کشف شرایط الزم تحقیق ، توسعه و آزمایش برای رفع این چالش ها استقبال می کند .

رزرو هوشمند اتوبوس های شهری

شرکت Shuttl دارای تعدادی اتوبوس با مسیر های عبوری یکسان می باشد، به گونه ای کـه مسافران با استفاده از یک برنامه کـاربردی نصب شـده در گوشـی همـراه امکـان رزرو صندلی و پرداخت هزینه به صورت آنلاین را دارند. در واقع این اتوبوس ها شهروندان تصادفی را در خیابانها سوار نمی کنند. بلکه افراد از قبل صندلی رزرو کرده اند و هویت آنها مشخص است در نتیجه امنیت را بالا می برد. نقطه جذابیت این خدمات برای کاربران پایین بودن هزینه در کنار بالا رفتن کارایی و راحت در مقایسه با راهکارهای جایگزین می باشد.

بهینه سازی حمل ونقل شهری اتوبوس های شهری

شرکت Bridge یک سیستم حمل نقل جدید به وسیله اتوبوس طراحی کرده است کـه راننـدگان بـا نصـب ایـن اپلیکیشن موقعیت مسافرانی که مبـدا و مقصـد یکسـانی دارنـد را متوجـه می شـوند و بلافاصله نزدیک ترین مکان به مسافران را برای راننده جهت توقف و سوار کردن آن هـا مشخص می کند. مسافرهای هم مسیر با دانستن زمان رسیدن اتوبوس در زمان مناسب در محل سوار می شوند. در این سیستم صندلی مسافران نیز قابل رزرو می باشد. به دلیل اینکه اتوبوس ها در ایستگاهای مانند اتوبوس های شهری نیاز به توقف ندارند می توانند از مسیرهای دلخواه و کم ترافیک مسافران خود را در کمترین زمان به مقصد برسانند. نقطه تمایز این کسب وکار نسبت به نمونه های مشابه این است که مسیر مشخص را طی نمی کند و با توجه به مقصد طی کوتاه ترین مسیر مسافران را جابجا می شوند.

بهینه سازی حمل ونقل با اتوبوس

 شرکت ZipGo یک برنامه کاربردی به منظور استفاده از اتوبوس برای جابجایی ارائه می دهد به گونه ای که کاربر نقطه سوار شدن را بر اساس موقعیت مکانی خود و مقصـد نهـایی را انتخاب کرده و صندلی را از قبل رزرو و بهای آن را پرداخت می کند ، تمام اتوبوس های حمل ونقل این پلتفرم مجهرز به سیستم GPS می باشد که حرکت وسیله نقلیه در طی مسیر توسط خود مسافر و هر فرد مورد نظر او قابل رویت می باشید. از طرفی خود شرکت نیز حرکت اتوبوس ها را زیر نظر دارد و امنیت مسافران را تأمین می کند.

رزرو هوشمند اتوبوس های شهری
بهینه سازی حمل و نقل با اتوبوس

نرم افزار مسیر یابی شرکتRemix

یک ابزار نقشه برداری به صورت آنلاین توسعه می دهد که افراد به وسیله آن می توانند از مسیرهای عبوری اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه عمومی اطلاع پیدا کنند به گونه ای که تمام گزینه های ممکن را برای رسیدن به مقصدی مشخص در اختیار مخاطب قرار میدهد و به طور خودکار شبکه های حمل و نقل منطقه را به سرعت با جایگزین های موجود ارزیابی میکند تا کاربر بتواند بهینه ترین مسیر را انتخاب کند، علاوه بر این نرم افزار که نیازی به نصب کردن ندارد و تحت یک سیستم ابری فعالیت میکند به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از این داده ها به طراحی مسیر های حمل و نقل بپردازند و طرح خود را برای ارزیابی و بهره برداری در دسترس قرار دهند.

پلتفرم آنالین کارپولینگ

ماموریت شرکت BlaBlaCar کاهش استفاده از خودرو های تک سرنشین است. پلتفرم آنلاین این شرکت امکان اشتراک گذاری ( کارپولینگ ) صندلی های خالی خودروهای تک سرنشین را با مسافران هم مسیر در سطح شهر فراهم می آورد. این روش منجر به کاهش مصرف سوخت ، کاهش ترافیک و آلودگی هوا به علت کاهش رفت و آمد خودرو های تک سرنشین می شود. در این سیستم ، زمان و هزینه سفر مسافران کاهش یافته و راننده نیز هزینه مصرف سوخت خود را با افراد هم مسیر به اشتراک می گذارد. این شرکت دارای 60 میلیون عضو در 22 کشور و بیش از 18 میلیون مسافر در هر سه ماه سال می باشد.

هوشمندسازی تاکسی TransLoc

شرکت پلتفرم هوشمند برای تاکسی های که مسیر مشخص را طی می کنند و در مسیر مسافر سوار می کنند ایجاد کرده است. به این گونه که راننده با انتخاب مبدا و مقصد خود سفر را شروع کرده و نرم افزار بر اساس در خواست افراد حاضر در آن مسیر افرادی که در همان بازه زمانی مبدا و مقصدشان با راننده تطابق دارد را به او اطلاع رسانی می کند و در صورت قبول درخواست، مسافران را در هر نقطه از مسیر سوار کرده و در مقصد مورد نظرشان در ادامه مسیر پیاده می کند. از طرف مسافران با استفاده از این برنامه از هزینه ، زمان ، میزان انتظار و چگونگی سفر خود اطلاع پیدا می کنند.

سیستم های هوشمند ریلی

استفاده از متخصصین برجسته و نخبه و وجود پشتوانه قوی علمی در این گروه باعث گردید كه در همان سال های اولیه فعالیت، ارتباط خوبی با شركت های معظم دولتی از جمله راه آهن برقرار گردد و این گروه نیازهای مهندسی حوزه ابزار دقیق بنگاه های معظم اقتصادی كشور را انجام دهد. بدین منظور سابقه ورود موسس مجموعه به آن سازمان به سال 1374 بر می گردد كه با تبدیل قپان های دینامیكی با قابلیت دو چندان در ایستگاه تهران ، سمنان ، جلفا ، بندرعباس ، سرخس در مدت كوتاه سه ماهه به روز ترین سیستم توزین دینامیك قطار كش را در محدوده سرعت 15 تا 5 كیلومتر به بهره برداری رسانید.


از دیگر تجربیات این شركت در این راستا نیز می توان به آنالیز حرارتی قطار با استفاده از سنسورهای فوق سریع مادون قرمز به صورت دینامیك نام برد. در این راستا این گروه توانایی دارد با تحت پوشش قرار دادن رنج سرعت 0 تا 250 کیلومتر برساعت در حوزه ریلی خدماتی را هم تراز با تکنولوژی روز دنیا ارائه دهد که برخی از آنها در ذیل آمده است:

سیستم هوشمند تشخیص بریدگی چرخ

اندازه گیری دقیق دمای سطوح ویل ست wheel sets

تشخیص بار محوری چرخ به چرخ جهت رعایت ایمنی و استانداردهای مربوطه

صحت و ایمنی قفل بودن كوپلینگ واگن ها

لیز خوردن چرخ

آنالیز حرارتی قطار با استفاده از سنسورهای فوق سریع مادون قرمز

آنالیز و تحلیل سطوح خارجی قطار

اسكن كامل قطار

تمامی این موارد بدون تماس و بصورت كاملا دینامیك برای قطار در حال حركت با تمامی این موارد بدون تماس و به صورت سرعت بالا با آنالیز كامل با به هنگام ترین تكنولوژی روز جهانی صورت می پذیرد .

امكانات صنعت ریلی

  • سیستم های مانیتورینگ
  • سیستم نظارت بر پروفیل قطار
  • مانیتورینگ وضعیت پل ها و تونل ها
  • تشخیص اشیاء آویزان

مكانیزه هشدار خرابی

  • پیش بینی ریزش كوه روی ریل
  • تشخیص بریدگی چرخ
  • اندازه گیری وزن و ترازی بار واگن ها
  • پیش بینی احتمال ماسه گیر بودن
  • سوزن سیستم نظارت بر پروفیل دقیق چرخ
  • سیستم نظارت بر كفش و دیسك ترمز
  • سیستم مانیتورینگ تجهیزات زیر واگن و كامل قطار
  • تست هوشیاری راننده
  • داغی سر محور خرابی ترمز
  • پیش بینی باد و جهت جریان هوا
  • سیستم تشخیص اصطحكاك سیستم نظارت بر قالب

چکیده

سیستمهای حمل و نقل هوشمند، سیستم هایی متشکل از فناوری های نوین الکترونیک، کامپیوتر، IT، الکترو مکانیک و هستند که در برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل زمینی، امروزه نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند. قدمت کاربرد و برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS به اوایل دهه 90 میلادی می رسد که در کشورهای توسعه یافته، از همان زمان شروع به مطالعه طراحی و گسترش این سیستم ها نموده اند با توجه به توسعه سیستم های مختلف حمل و نقل زمینی و افزایش تقاضای سفر به صورت تصاعدی و مشکلات عرضه، شاخه های مختلف ITS توانسته اند، تاثیرات بسیار مطلوبی در حل چالشهای حمل و نقل برای دولتها فراهم می آورد. در جهت دستیابی به مزایای کاربرد سیستم های متنوع ITS در نخستین گام، می بایست اقدام به برنامه ریزی و طراحی معماری ITS در منطقه ، ناحیه و کشور نمود تا اجرای هر کدام از سیستم ها، در آینده دارای یک سیستم یکپارچه حمل و نقل هوشمند باشیم و از استانداردهای آنها بهره ببریم و در این زمینه کشور ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن، پیشرفت های چشمگیری داشته اند و سایر کشورها نیز به نحوی از تجربیات این کشورها بهره مند شده اند، از مهمترین مزایای استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند می توان به افزایش کارایی حرکت و جابجایی برای کالا و مسافر، کاهش تراکم ترافیک، افزایش توان مدیریت ساختارهای حمل و نقل، افزایش ایمنی، کاهش هزینه های عملیاتی و کاهش عوارض زیست محیطی و مصرف سوخت اشاره نمود.

نتیجه گیری

بازار حمل و نقل هوشمند برای جامعه بسیار امیدوار کننده است. همزمان با افزایش استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند برای شهرهای هوشمند، جمعیت می تواند از مزایای بسیاری از ایمنی، کارایی و هزینه های حمل و نقل عمومی مدرن بهره مند شود. تفکر در مورد چگونگی تعامل جامعه با شهرهایشان با جدیدترین فناوری هایی که امروزه در دسترس هستند و هیجان انگیز است و به میزان زیادی به بهبود رفاه جامعه کمک می کنند.

مختصری راجع به نویسنده مقاله

اینجانب میثم آخشیج نویسنده این مقاله و یکی از متخصص های سیستم های حمل و نقل هوشمند که سالها در این حوزه تخصصی در شرکت های مختلف محصولات متفاوتی را ساخته ام که هدف بر این دارم تا بتوانم اندک کمکی به رشد و توسعه کشور عزیزم ایران داشته باشم و نکته پایانی رویکرد شهر هوشمند، صرفاً به معنای به خدمت گرفتن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT شهری نیست، بلکه شش بعد اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند، زیرساخت هوشمند، حاکمیت هوشمند و زندگی هوشمند را همزمان مورد توجه قرار می‌دهد.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید