انقلاب صنعتی 1760 و تاثیر آن بر حمل و نقل

توسط

اهداف انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی در انگلستان آغاز شد که در سال 1750 یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بود و امپراطوری را تحت کنترل داشت که یک چهارم خشکی جهان را پوشش می داد که این کار با صنعت نساجی انگلستان آغاز شد که در تلاش بود تا کالاهای ارزان‌تر و سریع‌تر برای بازارهای مصرفی رو به رشد تولید کند و ساختن پارچه با دست برای شلوار، پیراهن، جوراب، روتختی و سایر وسایل خانگی همیشه به مهارت و زمان زیادی نیاز داشت .

با افزایش جمعیت در انگلستان، مردم بیشتری به کالاهای نساجی نیاز داشتند که در اواخر قرن هجدهم، مجموعه‌ای از نوآوری‌ها که توسط بازرگانان باهوش و کارگران کارخانه ایجاد شد، بسیاری از مشکلات تولید نساجی را حل کرد اما با افزایش مقیاس تولید، کارخانه به عنوان یک مکان متمرکز ظاهر شد که در آن کارگران مزدبگیر می توانستند روی ماشین آلات و مواد خام تهیه شده توسط کارآفرینان سرمایه دار کار کنند و علاوه بر این، پنبه پیشتاز بود .

در دهه 1700 منسوجات پنبه ای مزایای تولیدی زیادی نسبت به سایر انواع پارچه داشتند و اولین کارخانه نساجی در بریتانیای کبیر در واقع برای تولید ابریشم بود، اما از آنجایی که فقط افراد ثروتمند توانایی خرید این محصول را داشتند، تولید بسیار کم باقی ماند و از سوی دیگر، پنبه قیمت بسیار کمتری داشت و همچنین قوی تر و راحت تر از پشم یا کتان رنگ می شد و شسته می شد .

شروع انقلاب صنعتی

در اواخر قرن هجدهم، نیروی بخار با ماشین‌آلات کارخانه‌ای تطبیق داده شد، که جرقه‌ای افزایش قابل‌توجهی در اندازه، سرعت و بهره‌وری ماشین‌های صنعتی شد و صنایع سنگین مانند آهن‌کاری نیز با ایده‌های جدید متحول شد و فناوری‌های جدید حمل‌ونقل برای انتقال محصولات بیشتر و سریع‌تر توسعه یافت و کسب‌وکارهای رو به رشد به زودی از توانایی‌های مالی افراد و خانواده‌هایشان پیشی گرفت و منجر به اصلاحات قانونی شد که به شرکت‌ها اجازه داد تا کسب‌وکار خود را داشته باشند و فعالیت کنند .

عوامل انقلاب صنعتی

عوامل متعددی وجود داشت که به انگلستان اجازه داد انقلاب صنعتی را رهبری کند که آنها با گرد هم آمدن به انگلستان نوید شروع یک انقلاب تجاری و تکنولوژیکی عظیم نسبت به بقیه جهان داد .

صنعتی شدن قرن نوزدهم ارتباط نزدیکی با رشد سریع شهرهای اروپایی در همان دوره داشت و شهرها به دلیل هجوم مردمی که مایل به استفاده از مشاغل کارخانه‌ای موجود در مناطق شهری بودند، رشد کردند و شهرنشینی، صنعتی شدن را گسترش داد، زیرا کارخانه ها برای استفاده از نیروی کار و بازارهای شهری ساخته شدند .

صنعتی شدن رابطه بین شهرها و مناطق روستایی اطراف آنها را تغییر داد و در دوران ماقبل صنعتی، شهرها مواد غذایی تولید شده در نواحی روستایی را مصرف می کردند، اما در ازای آن مقدار کمی از نیاز مناطق روستایی تولید می کردند و در نتیجه، برخی از مورخان شهرهای ماقبل صنعتی را به عنوان « انگلی اقتصادی » توصیف می‌کنند .

پس از انقلاب صنعتی، شهرها به مراکز فوری تولید تبدیل شدند و توانستند کالاهای تولیدی متنوعی را به مناطق روستایی عرضه کنند و به مراکز حیاتی تولید و مصرف تبدیل شوند و اروپا در این دوره توسعه شهرهای بزرگ قلمرو خود را تجربه کرد که برای مثال در انگلستان در سال 1800 تنها 9 درصد از جمعیت در مناطق شهری زندگی می کردند اما تا سال 1900 حدود 62 درصد شهرنشین بودند .

تاثیر انقلاب صنعتی بر حمل و نقل

در طول دوره تغییرات عمده صنعتی که به انقلاب صنعتی معروف است، روش‌های در انقلاب لجستیک و حمل و نقل نیز به شدت تغییر کرد که مورخان و اقتصاددانان موافق هستند که هر جامعه صنعتی نیازمند داشتن یک شبکه حمل و نقل مؤثر است تا امکان جابجایی محصولات و مواد سنگین در اطراف را فراهم کند تا دسترسی به مواد خام، کاهش قیمت این مواد و کالاهای ناشی از آن و تجزیه محلی را فراهم کند و انحصارات ناشی از شبکه های حمل و نقل ضعیف و امکان ایجاد یک اقتصاد یکپارچه را فراهم می کند که در آن مناطق کشور می توانند متخصص شوند .

در حالی که مورخان گاهی اوقات در مورد اینکه آیا تحولات حمل و نقل که ابتدا بریتانیا و سپس جهان تجربه کردند، پیش شرطی بود که اجازه صنعتی شدن را می داد یا نتیجه این فرایند بود ؟!

انگلیس قبل از انقلاب صنعتی


در سال 1750 متداول‌ترین تاریخ شروع انقلاب، بریتانیا بر حمل‌ونقل از طریق یک شبکه جاده‌ای گسترده اما فقیر و گران‌قیمت تکیه کرد، شبکه‌ای از رودخانه‌ها که می‌توانست اقلام سنگین‌تر را جابه‌جا کند، اما مسیرهایی که طبیعت تعیین کرده بود محدود می‌شد و دریا، حمل کالا از بندری به بندر دیگر

هر سیستم حمل و نقل با ظرفیت کامل و به شدت در برابر محدودیت ها کار می کرد که در طول دو قرن بعدی، بریتانیای صنعتی‌سازی، پیشرفت‌هایی را در شبکه راه‌های خود تجربه خواهد کرد و دو سیستم جدید را توسعه داد که اول کانال‌ها، که اساساً رودخانه‌های ساخته دست بشر هستند، و سپس راه‌آهن .

توسعه در راهها


شبکه جاده های بریتانیا قبل از صنعتی شدن عموماً ضعیف بود و با افزایش فشار ناشی از تغییر صنعت، شبکه راه ها در قالب Turnpike Trusts شروع به نوآوری کرد که این عوارض برای سفر در جاده‌های به‌ویژه بهبودیافته دریافت می‌کرد و به برآورده شدن تقاضا در آغاز انقلاب کمک کرد و با این حال، بسیاری از کاستی ها باقی ماند و در نتیجه شیوه های جدید حمل و نقل اختراع شد .

اختراع کانال ها


رودخانه ها قرن ها برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گرفتند، اما مشکلاتی داشتند که در اوایل دوره مدرن، تلاش‌هایی برای بهبود رودخانه‌ها انجام شد، مانند بریدن پیچ‌پیچ‌های طولانی، و از این شبکه کانال‌ها رشد کرد، که اساساً آبراه‌های ساخته دست بشر بود که می‌توانست کالاهای سنگین را راحت‌تر و ارزان‌تر جابه‌جا کند و رونق در میدلندز و شمال غربی آغاز شد و بازارهای جدیدی را برای صنعت در حال رشد باز کرد، اما آنها کند باقی ماندند .

صنعت راه آهن

راه آهن در نیمه اول قرن نوزدهم توسعه یافت و پس از یک شروع آهسته، در دو دوره شیدایی راه آهن رونق گرفت که انقلاب صنعتی توانست حتی بیشتر رشد کند، اما بسیاری از تغییرات کلیدی از قبل بدون راه آهن آغاز شده بود که ناگهان طبقات پایین جامعه می توانند بسیار بیشتر و راحت تر سفر کنند و اختلافات منطقه ای در بریتانیا شروع به فروپاشی کرد .

نتیجه گیری

به عقیده نویسنده پژوهش میثم آخشیج نتیجه کوتاه انقلاب صنعتی ایجاد اختراعات بسیاری بود که توانایی های تولیدی برخی صنایع ، اقتصاد و حمل و نقل را بهبود بخشید و ناخواسته این امر همچنین منجر به افزایش فقر و بیکاری شد زیرا وابستگی به کار یدی و دستی کاهش یافت .

میثم آخشیج

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید