بسته بندی کالا

توسط

بسته‌بندی کالا چالش بزرگی برای اکثر شرکت ها برای پیدا کردن نوع بسته بندی مناسبی است که ایمنی و امنیت محصول را تضمین می کند. پیدا کردن راه حلی مقرون به صرفه و صرفه جویی در فضا برای چیدن بار در کانتینرهای حمل بار اغلب دشوار است. انتخاب بهترین نوع بسته بندی بار نیاز به تحقیق و تجربه زیادی دارد. بدون کمک یک شرکت حمل و نقل معتبر، ممکن است محموله آسیب دیده، پوسیده یا در شرایط غیرقابل قبولی قرار گیرد. اما چگونه می توانند مطمئن شوند که این اتفاق نمی افتد؟ در این مقاله با انواع بسته بندی بار آشنا خواهید شد.

بسته بندی بار چیست؟

بسته بندی بار (packed cargo) فرآیند آماده سازی کالا یا مواد برای حمل و نقل است. بسته بندی کالا شامل استفاده از مواد و روش های بسته بندی برای محافظت از محموله در برابر آسیب در هنگام حمل و نقل است همچنین به جلوگیری از گم شدن یا سرقت محموله کمک می کند. نقش بسته بندی و جابجایی در امنیت محموله برای همه افرادی که در مدیریت زنجیره تامین نقش دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا بسته بندی کالا مهم است؟

بسته بندی یکی از مهم ترین راه هایی است که فروشگاه آنلاین شما می تواند به طور مستقیم با مصرف کننده تعامل داشته باشد. به عنوان مثال، یک تجربه باز کردن بسته ای که به دقت طراحی شده و شخصی سازی شده است، می تواند تأثیر زیادی روی کسی که بسته را باز می کند بگذارد. علاوه بر این بسته بندی خوب محصول شما را در زمان تحویل ایمن نگه می دارد. بسته بندی وسایل به روش صحیح به شما کمک می کند تا در هزینه خود صرفه جویی کنید و اطمینان حاصل کنید که در صورت آسیب دیدن محصول اصلی، نیازی به ارسال کالای جایگزین ندارید.

تاریخچه بسته بندی کالا

بسته بندی بار سابقه ای طولانی دارد و به روزهای اولیه تجارت و حمل و نقل بازمی گردد. اولین نمونه ثبت شده بسته بندی محموله در قرن چهاردهم بود که تاجر ونیزی، مارکوپولو، باری از ادویه جات را از آسیا به اروپا فرستاد. ادویه ها در بشکه هایی بسته بندی شده بودند که از آنها در برابر عوامل محافظت می کرد و از آسیب دیدن آنها در طول سفر جلوگیری می کرد.

در قرن های بعد، بسته به نوع کالایی که حمل می شد، روش های بسته بندی مختلفی توسعه یافت. به عنوان مثال، اقلام شکننده مانند ظروف شیشه ای اغلب در کاه یا خاک اره بسته بندی می شدند، در حالی که اقلام سنگین تر مانند شمش های فلزی اغلب در بشکه ها یا گونی ها بسته بندی می شدند.

با تکامل روش های حمل و نقل، بسته بندی کالا نیز تکامل یافت. توسعه راه آهن در قرن 19 منجر به توسعه روش های بسته بندی جدید، مانند جعبه های چوبی و ظروف فلزی شد. اختراع خودرو و هواپیما در قرن بیستم بسته‌بندی محموله‌ها را متحول کرد، زیرا این روش‌های جدید حمل و نقل نیازمند توسعه روش‌های بسته‌بندی جدید بود.

امروزه بسته بندی جزء ضروری صنعت حمل و نقل است. بسته به نوع کالایی که حمل می شود از روش های بسته بندی مختلفی استفاده می شود. هدف بسته بندی بار همچنان همان است که قرن ها پیش بود: محافظت از کالا در برابر آسیب در هنگام حمل و نقل و اطمینان از رسیدن آنها به مقصد در همان شرایطی که ارسال شده بود.

عوامل موثر در نحوه بسته بندی محصول

بسته بندی بار بسته به نوع کالای حمل شده انواع مختلفی دارد و به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله:

وزن محصول شما – هر چه محصول سنگین تر باشد، مواد بسته بندی باید قوی تر باشد. می توانید استحکام جعبه مورد استفاده خود را از طریق مهر سازنده آن بررسی کنید. اقلام سنگین تر ممکن است به جعبه های مقوایی دو یا حتی سه لایه نیاز داشته باشند. وسایل سبک تر را می توان در کیسه پلی اورتان بسته بندی کرد.

اندازه و شکل محصول شما – اگر از جعبه استفاده می کنید، باید فضای کافی برای بسته بندی مواد وجود داشته باشد. کالای بسته بندی شده نباید با دو طرف جعبه تماس داشته باشد.

ارزش محصول شما و شکنندگی آن – کالاهای شکننده و با ارزش بالا نیاز به بالشتک و محافظت بیشتری دارند. برای اندازه گیری خوب، یک برچسب شکننده روی جعبه قرار دهید.

اگر کالایی را ارسال می کنید که شکل ثابتی ندارد و همچنین شکننده نیست، مانند تی شرت، می توانید آن را در یک کیسه پلی اورتان همراه با مقداری دستمال بسته بندی قرار دهید. اگر اقلام بزرگتری را بسته بندی می کنید که ممکن است به بالشتک بیشتری نیاز داشته باشند و نیاز به بسته بندی داشته باشند.

باریکا با در اختیار داشتن انواع ماشین های حمل بار مانند وانت بار و نیسان امکان حمل بار را بصورت ایمن از هر نقطه کشور برای شما فراهم می کند.

روش های رایج بسته بندی کالا

بسته بندی بار انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. در اینجا رایج ترین انواع بسته بندی کالا مورد استفاده برای حمل و نقل کالاهای مختلف در مسافت های طولانی توسط شرکت های 3PL را مرور می کنیم.

بسته بندی مقوا

جعبه های مقوایی نوعی بسته بندی بار هستند که از تخته فیبر ساخته می شوند. تخته فیبر نوعی کاغذ است که از الیاف چوب ساخته می شود. جعبه های مقوایی معمولا از دو نوع تخته فیبر، مقوای قهوه ای و مقوای سفید ساخته می شوند. مقوای قهوه ای از کاغذ بازیافتی ساخته می شود و معمولاً برای بسته بندی مواد غذایی و سایر مواردی که به نور حساس نیستند استفاده می شود. مقوای سفید از کاغذ جدید ساخته می شود و عموماً برای بسته بندی اقلام حساس به نور استفاده می شود.

جعبه های مقوایی معمولا جعبه ای شکل و دارای درب هستند. درب به طور کلی از همان نوع تخته فیبر جعبه ساخته شده است. جعبه های مقوایی معمولاً برای بسته بندی اقلامی مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی و سایر اقلام کوچک استفاده می شوند.

کیسه

بار کیسه ای نوعی بار است که در کیسه (گونی) بسته بندی می شود. این نوع محموله اغلب برای اقلام کوچکتری استفاده می شود که باید از عوامل یا آسیب محافظت شوند.محموله های کیسه ای اغلب با کامیون، قطار یا هواپیما حمل می شوند.

این بسته بندی باید به اندازه کافی محکم باشد تا تنش و فشار خارجی را تحمل کند زیرا کیسه ها فقط محتویات را در جای خود نگه می دارند و هیچ گونه محافظتی در برابر آسیب های بیرون ندارند. کودها، غلات (برنج، ذرت، گندم)، دانه ها، میوه های خشک، شکر، نارگیل، قهوه، میوه ها و سبزیجات تازه، آرد، اشیای کوچک مانند صدف و کشمش نمونه هایی از این محصولات هستند.

صندوق های چوبی

قفسه های چوبی به دلیل دوام و تطبیق پذیری یکی از پرطرفدارترین بسته بندی های بار هستند. آنها معمولاً از چوب با کیفیت بالا مانند بلوط یا چوب ماهون ساخته می شوند و می توانند جامد یا تخته سه لا باشند. از جعبه های چوبی می توان برای حمل و نقل اقلام مختلف از جمله ماشین آلات سنگین، لوازم الکترونیکی و حتی آثار هنری استفاده کرد.

صندوق های چوبی مزایای متعددی نسبت به سایر انواع بسته بندی بار دارند. بسیار قوی هستند و می توانند از وسایل شما در هنگام حمل و نقل در برابر آسیب محافظت کنند. آنها همچنین وزن نسبتاً سبکی دارند که باعث می شود به راحتی جابجا شوند. علاوه بر این، جعبه های چوبی را می توان روی هم قرار داد، که در صورت نیاز به حمل و نقل تعداد زیادی اقلام مفید است.

از معایب قفسه های چوبی می توان به گران بودن آن ها اشاره کرد. بعلاوه اینکه صندوق های چوبی همیشه به راحتی پیدا نمی شوند. علاوه بر این، اگر وسایل شکننده را حمل می کنید، باید آنها را با دقت بسته بندی کنید تا آسیبی نبیند.

جعبه های چوبی

جعبه های چوبی نوعی بسته بندی بار هستند که معمولاً برای حمل و نقل محموله های سنگین یا بزرگ استفاده می شود. آنها از چوب، اغلب تخته سه لا یا چوب ساخته شده اند و با میخ، پیچ یا پیچ و مهره به هم متصل می شوند. جعبه های چوبی را می توان متناسب با ابعاد کالای ارسالی سفارشی کرد و اغلب برای محصولاتی مانند ماشین آلات، لوازم خانگی یا مبلمان استفاده می شود. جعبه های چوبی در هنگام حمل و نقل در برابر ضربه و لرزش محافظت می کنند و می توانند روی هم قرار گیرند.

بشکه های فلزی

بشکه های فلزی نوعی بسته بندی کالاست که می توان از آن برای نگهداری و حمل و نقل انواع مواد استفاده کرد. بشکه ها از فولادی ساخته شده اند که به شکل استوانه در آمده و سپس با جوش بسته می شوند. این بشکه های فولادی می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند، اما حجم آن ها بین ۱۰۰ تا ۲4۰ لیتر است. آنها کاربردهای مختلفی دارند، از جمله ذخیره و حمل روغن، مواد شیمیایی و سایر مایعات. از بشکه های فولادی برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی مانند آرد یا شکر نیز استفاده می شود.

بسته بندی با بشکه مزایای زیادی برای بسته بندی ارائه می دهد. آنها محکم و بادوام هستند، بنابراین می توانند سختی های حمل و نقل و جابجایی را تحمل کنند. آنها همچنین قابلیت ذخیره کردن و انبار کالا را دارند تا بتوان آنها را ذخیره و در زمان مناسب حمل کرد. تمیز کردن و نگهداری بشکه های فولادی نیز آسان است، بنابراین می توان از آنها چندین بار استفاده مجدد کرد که منجر به پایداری بیشتر در زنجیره تامین می شود.

پالت

پالت نوعی بسته بندی کالاست که در آن کالاها بر روی یک پالت قرار می گیرند و برای حمل و نقل محکم می شوند. پالت کردن محموله دارای مزایای بسیاری از جمله بهبود ایمنی، کارایی و امنیت دارد. زمانی که پالت گذاری به درستی انجام شود، می تواند از آسیب دیدن کالا در حین حمل و نقل جلوگیری کرده و بارگیری و تخلیه بار را آسان تر کند. علاوه بر این، پالت‌سازی می‌تواند به بهینه‌سازی فضا در یک کانتینر یا تریلر کمک کند و امکان حمل و نقل کالاهای بیشتری را در یک زمان فراهم کند. بسیاری از کالاها را می‌توان با قیمتی مناسب در پالت قرار داد تا جابجایی، نگهداری و حفاظت از آنها آسان‌تر شود. پالت کردن می تواند هزینه بسته بندی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کانتینر بار

کانتینر یک جعبه مستطیلی با اندازه استاندارد است که برای حمل کالا با کشتی، قطار یا هواپیما استفاده می شود. کانتینرها به عنوان کانتینرهای چندوجهی نیز شناخته می شوند زیرا می توانند در انواع مختلف حمل و نقل، از کشتی گرفته تا قطار و کامیون مورد استفاده قرار گیرند. سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استانداردهایی را برای بارگیری و تخلیه کانتیننر ها تعیین کرده است.

کانتینرها دو نوع اصلی دارند: کانتینر های خشک که برای کالاهای فاسد نشدنی استفاده می شود و کانتینرهای یخچالی که برای حمل کالاهای فاسد شدنی استفاده می شوند. کانتینر خشک از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند و دارای دیواره موجدار یا جامد هستند. کانتینر یخچالی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و دارای دیواره های عایق هستند.

5 گام برای بسته بندی خوب

به طور کلی، بسته بندی کالای شما مراحل زیر را طی می کند:

1. ارزیابی نیازهای کالای خود و انتخاب مواد بسته بندی مناسب

جعبه های بازیافتی می توانند به راحتی در حین تحویل آسیب ببینند. بسته‌ها در طول سفر به مشتری از دست‌های بسیاری عبور می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، جعبه‌های قدیمی یا جعبه‌هایی که استحکام مناسب برای محصولی را که شما ارسال می‌کنید ندارند، ممکن است در حین حمل و نقل پرسنل از یک مرحله حمل‌ونقل به مرحله دیگر، از بین بروند. این بسته‌ها ممکن است در سفر خود به سایر بسته‌ها و جعبه‌ها ساییده شوند و به بسته یا محتویات آن آسیب برساند. تمام این اصطکاک و جابجایی به این معنی است که اگر جنس بسته بندی به اندازه کافی قوی نباشد، امکان زیادی برای ضعیف شدن و پاره شدن بسته بندی شما وجود دارد.

اگر مواد با کیفیت پایین را برای محموله های خود انتخاب کنید، این مواد ممکن است در حین تحویل ضعیف شده و بشکنند و در نتیجه جعبه پاره شود یا محصول در طول سفر آسیب ببیند.

2. همه موارد را جداگانه بپیچید

اگر جعبه شما حاوی چندین آیتم جداگانه است، به خاطر داشته باشید که آنها ممکن است در حین حمل و نقل حرکت کنند و با یکدیگر برخورد کنند. بسته بندی و بالشتک کردن اقلام به طور جداگانه به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که وسایل آنقدر جابجا نخواهند شد و اگر حرکت کنند، آسیبی به آنها وارد نخواهد شد. اقلامی که ممکن است تحت تأثیر کثیفی، آب یا شرایط مرطوب قرار گیرند باید در یک کیسه پلاستیکی در بسته بندی شما قرار داده شوند.

3. پر کردن: جای خالی باقی نگذارید، اما زیاده روی نکنید

وجود مواد پرکننده ناکافی در بسته بندی باعث می شود که محصولات شما در داخل جعبه حرکت کنند و در طول مسیر آسیب ببینند. از طرف دیگر، جعبه های پر شده ممکن است در حین تحویل ترکیده شوند. تا حد امکان، باید به اندازه کافی مواد پرکننده و بالشتک داشته باشد تا محصول در حین حمل و نقل در جعبه حرکت نکند و دارای بالشتک کافی برای جذب هرگونه ضربه ای باشد که ممکن است در هنگام تحویل بسته شود.

هنگام اضافه کردن مواد پرکننده به بسته خود، مطمئن شوید که جعبه فضای کافی برای بالشتک کافی در اطراف کالای تحویلی دارد. حداقل 5 تا 6 سانتی متر از بالشتک استفاده کنید. نمونه هایی از بالشتک عبارتند از:

  • درج فوم یا مقوا
  • بسته بندی حباب دار
  • کیسه های هوا

4. استفاده از مواد بسته بندی مناسب

اگر بسته شما برای تحویل به جعبه نیاز دارد، حتما از نوار چسب مناسب با عرض مناسب (حدود 5 سانتی متر) استفاده کنید. هر یک از موردی که در لیست بالا ذکر شد باید مناسب باشد. اطمینان حاصل کنید که کیسه را به درستی مهر و موم کرده اید تا مطمئن شوید که در اواسط تحویل باز نمی شود یا اجازه نمی دهد مایع وارد بسته شود.

5. جعبه های خود را محکم کنید

این روش کمک می‌کند تا درب جعبه‌های شما در حین تحویل ایمن نگه داشته شود، بنابراین بسته‌های شما به‌طور تصادفی در مسیر خود به سمت مشتریان باز نمی‌شوند. این کار را می توان با چسباندن نوار کافی به مرکز و درزهای لبه انجام داد. به خاطر داشته باشید که جعبه های سنگین تر برای محکم کردن درزهای خود به چسب بیشتری نیاز دارند.

روش جعبه در جعبه

روش جعبه در جعبه محافظت بیشتری از محصول شما می کند و می تواند برای محصولات شکننده یا با ارزش بالا مفید باشد. جدا از ارائه حفاظت بیشتر، پنهان کردن جعبه در یک جعبه بیرونی با ظاهر معمولی نیز احتمال سرقت را کاهش می دهد زیرا حدس زدن ارزش بسته شما را دشوارتر خواهند یافت. برای استفاده از این روش یک جعبه داخلی و یک جعبه بیرونی آماده کنید. جعبه بیرونی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا به اندازه کافی فضا برای جعبه داخلی داشته باشد.

بسته بندی مناسب محصولات شما در حمل و نقل برون مرزی مهم است. به یاد داشته باشید که مواد بسته بندی و روش های بسته بندی مناسب را برای محصول خود انتخاب کنید، محصولات خود را به درستی مهر و موم کنید. این روش ها به جلوگیری از آسیب دیدن محصول شما در هنگام حمل و نقل کمک می کند و می تواند در هزینه جایگزینی کالاهای آسیب دیده صرفه جویی کند و در نهایت تجربه مشتری شما را بهبود بخشد و مشتریان راضی را برای شما به ارمغان بیاورد.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید