کابوتاژ چیست؟

کاپوتاژ یا کابوتاژ چیست؟

توسط

اگر فعال حوزه حمل و نقل هستید نیاز است که با کابوتاژ یا کران بری آشنا باشید. کاپوتاژ یک روش ارسال، انتقال کالا بین بنادر همان کشور است. در این مقاله درباره کابوتاژ چیست چه مزایایی دارد و عملکرد آن چگونه است صحبت خواهیم کرد.

کابوتاژ چیست؟

کااپوتاژ، کابوتاژ (Cabotage) یا کران بری به حمل و نقل و جابجایی کالا یا مسافران بین یک گمرک کشور به گمرک دیگر همان کشور گفته می‌شود. اگر این حمل و نقل از طریق رودخانه‌های مرزِی، یا در دریا بین بنادر یک کشور انجام شود به آن کابوتاژ دریایی می‌گویند.در واقع حمل و نقل کابوتاژ بیشتر در دریا انجام می‌شود و تمرکز اصلی آن حمل و نقل محموله بین بنادر داخل همان کشور است. کابوتاژ دریایی بیشتر یک سیستم عالی برای حمل و نقل نفت و مشتقات، سکوها یا حرکت سوخت است.

اصطلاح کابوتاژ از صنعت کشتیرانی سرچشمه می‌گیرد و به کشتیرانی ساحلی، سفر از دماغه به دماغه در امتداد ساحل اطلاق می‌شود. کابوتاژ از کلمه فرانسوی ” caboter” به معنی “رفتن از بندری به بندر دیگر” گرفته شده است.

در ابتدا مقررات کابوتاژ فقط برای حمل و نقل در بنادر اعمال می‌شد. اما اکنون کالایی که از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با عبور از خارج خاک کشور حمل شود نیز مشمول مقررات کابوتاژ کالا می‌شود. بنابرین برای شرکت‌های لجستیک آشنایی با دریافت مجوز و پروانه‌های کابوتاژ ضروری است.

کابوتاژ چیست؟

چرا کابوتاژ دریایی اهمیت دارد؟

مزایای توجه به دانش دریایی ارزش اقتصادی بیشتری را برای یک کشور به ارمغان می‌آورد. کابوتاژ دریایی به دولت ها اجازه می‌دهد تا امکان معاملات داخلی را بر اساس استانداردها و نه صرفاً بر اساس هزینه انجام دهند. این کران بری دریایی شامل درآمد اضافی قابل توجهی از تجارت و همچنین زمینه ایجاد شغل برای دریانوردان یک کشور را دارد.

کابوتاژ دریایی

مزایای کابوتاژ چیست؟

خدمات کابوتاژ می‌تواند چندین مزیت را برای شرکت‌ها و سایر افراد درگیر در زنجیره تامین فراهم کند و نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته باشد. چند مورد از مزایای کابوتاژ:

۱. صرفه جویی در هزینه حمل و نقل

تخمین زده می شود که هزینه کابوتاژ دریایی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای تا 30 درصد کمتر است. این باعث می شود محصولات برای مشتریان ارزان تر شود و سودآوری و رقابت شرکت افزایش یابد. به هر حال، با کاهش هزینه ها، کسب و کار در بازار موقعیت بهتری پیدا می کند.

۲. خطر سرقت و گم شدن کمتر

یکی از بزرگترین مزیت های کاپوتاژ، کاهش خطرات سرقت و ضرر است. به این ترتیب می‌توان تلفات ناشی از اقداماتی که شامل هزینه محصول، ارسال محصول جدید و حمل و نقل برای تحویل آن می‌شود را کاهش داد.

۳. قابلیت حمل حجم بیشتر

قابلیت حمل حجم زیاد از دیگر مزایای کابوتاژ است، زیرا امکان ارسال چندین بار به طور همزمان وجود دارد. در جاده به دلیل عواملی مانند ظرفیت وزن و فضای خودرو این امکان وجود ندارد. شایان ذکر است که محدودیت تردد کامیون های بزرگ در مراکز شهری نیز وجود دارد.

۴. اثرات زیست محیطی کمتر

بنادر نسبت به انواع روش‌های حمل و نقل آلودگی بسیار کمتری برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

سامانه باربری هوشمند باریکا با در اختیار داشتن انواع ماشین های حمل بار امکان حمل بار از هر نقطه کشور را برای شما فراهم می کند.

کاپوتاژ خودرو چیست؟

افرادی که قصد سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی خود را دارند باید  حتما باید برگه تردد بین المللی  یا همان کاپوتاژ ماشین دریافت کنند. یعنی برای خروج خودرو خود مجوز دریافت کنند. برای دریافت کاپوتاژ خودر شخصی باید به گمرک مراجعه کرد. این مجوز یک سال معتبر است. در صورت ادامه سفر باید تمدید شود و در پایان نیز باید مراحل باطل کردن کابوتاژ خودرو طی شود.

برای آشنایی با گمرک‌های ایران، مقاله باریکا با عنوان لیست کمرگ‌های ایران را مطالعه کنید.

بطور خلاصه برای دریافت، تمدید یا ابطال کاپوتاژ باید شخصا با خودرو موردنظر به گمرک مراجعه کنید و مدارک برگ سبز خودرو، سند و کارت ماشین و مدارک شناسایی مثل گواهینامه، پاسپورت، عکس 3 *4، کارت ملی و شناسنامه را همراه داشته باشید.

هزینه‌های کاپوتاژ خودرو شامل هزینه گرفتن پلاک بین المللی، هزینه گواهینامه بین المللی، کارت عضویت کانون و عوارض خروج از کشور می شود.

کابوتاژ خودرو

شرایط کابوتاژ چیست؟

  • ورود و خروج از کشور باید در جایی باشد که گمرک‌های مجاز برای انجام امور کابوتاژ در آنجا مستقر است.
  • کالایی که از طریق کابوتاژ حمل می‌شود باید هزینه‌های گمرکی را پرداخت کند اما از پرداخت حقوق گمرکی و سود و عوارض در ورود دوباره معاف است.
  • کالاهایی که صادرات و واردات آن ممنوع و غیر مجاز است شامل کابوتاژ نمی‌شود. مگر آن که اجازه مخصوص آن از طرف اداره کل گمرک با قید و شرط صادر شود. در اینصورت مبلغی معادل سه برابر کالا به صوت سپرده به گمرک پرداخت می‌شود.
  • در صورت تشخیص گمرک، ممکن است مامورانی را برای بدرقه کالا تا گمرک مقصد تعیین کند. هزینه‌های مربوط به ماموران طبق آیین نامه تعیین می‌شود.
  • کالا باید در مدت زمانی که گمرک تعیین کرده باید به گمرک مقصد برسد.
  • کالا از طرف گمرک بررسی و ارزیابی می‌شود و تمام مشاهدات درج خواهد شد.
  • در اظهارنامه کاپوتاژ تعداد بار، نوع بسته بندی، وزن محموله، ارزش کالا، نام گمرک مقصد و مسیری که باید کالا طی شود بیان می‌شود.
  • مجوز کابوتاژ در سه نسخه که یکی بر روی کالا الصاق می‌شود و دو نسخه دیگر به صاحب کالا داده می‌شود.
  • صاحب کالای کابوتاژ باید پروانه کابوتاژ را در تمام مدت حمل همراه داشته باشد و کالای کابوتاژی را از راه‌های مجاز خارج و وارد کند.

در این مقاله در مورد اینکه کاپوتاژ چیست صحبت کردیم. آشنایی با این مفهوم برای افرادی که در حوزه حمل و نقل کار می کنند ضروری است. کران بری یا کابوتاژ دریایی برای حمل کالا یا مسافر از طریق رودخانه های مرزی یا دریا و برگه کاپوتاژ خودرو و کامیون برای تردد جاده ای نیاز است.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید